Auto- ja liikennetoimittajat valitsevat neljännen kerran peräkkäin Vuoden Auto Suomessa -palkinnon saajan.
Ensimmäisellä kierroksella oli mukana kaikkiaan ennätykselliset 39 autouutuutta. Näistä jokainen oikeutettu äänestäjä valitsi kuusi mieleisintä, ja eniten valintoja saaneet mallit etenivät finaalikierrokselle.
Vuoden Auto Suomessa 2018 valitaan seuraavasta kuusikosta.
Kia Stinger on korealaisvalmistajan rohkea hyökkäys sporttisten perheautojen joukkoon, ja tähtäimessä ovat etenkin saksalaiset premium-valmistajat. Ensimmäisten kokemusten perusteella Stinger on todellakin
Opel on esitellyt kuluvan vuoden aikana useita uutuusmalleja. Toisen sukupolven Insignia on kokenut merkittävää kasvua, ja on saanut myös aiempaa raikkaamman ulkonäön.
Pikkuautojen luokka on uudistunut merkittävästi kuluneen vuoden aikana, ja kilpailu uutuuksien joukossa on todella tiukkaa. Uusi Seat Ibiza tarjoaa helposti lähestyttävän vaihtoehdon moneen tarpeeseen, mutta tarjoaa mahdollisuuden myös auton monipuoliseen personointiin.
Skodan iso 7-paikkaisena tarjolla oleva katumaasturi tarjoaa tilaa ja mukavuutta. Häiritseviä ominaisuuksia on suorastaan vaikea löytää.
Volkswagen on totuttu näkemään varsin konservatiivisesta tyylistään, mutta uusi T-Roc tarjoaa tähän positiivisen poikkeuksen. Tekniikka on tuttua, mutta raikkaan ulkonäön lisäksi varustelumahdollisuudet ovat kokoluokassaan laajat.
Volvon uutuusvyöry jatkuu erittäin suositun XC60-katumaasturin toisella sukupolvella. Teknisesti auto perustuu samalle SPA-pohjalevylle kuin 90-sarjan autot.
Valintaprosessi etenee seuraavaksi toiselle koeajokierrokselle, jolloin auto- ja liikennetoimittajat pääsevät tutustumaan uutuusmalleihin syvällisemmin. Tämän jälkeen jokaisella äänestäjällä on käytettävissään 15 ääntä. Yksi auto on nostettava voittajaksi muita ylemmällä pistemäärällä, mutta yhdelle voi antaa korkeintaan kuusi pistettä.
Vuoden Auto Suomessa 2018 -palkinnon saaja julkistetaan 13.12. järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa. Edelliset Vuoden Auto Suomessa -tittelin ansainneet autot ovat ovat olleet Volkswagen Passat (2015), Opel Astra (2016) ja Volvo S/V90 (2017).
Kuvat: Antti Liinpää ja Mikko Autio