Aikaisempina vuosina yksittäiset autolehdet ovat tehneet omia valintojaan Vuoden Autosta Suomessa. Nyt ensimmäistä kertaa valinta tehtiin kootusti Suomen autoalan medioiden ammattilaisia edustavan Auto- ja liikennetoimittajat ry:n nimissä.
Valintaprosessi oli pitkälti samanlainen kuin Euroopan maiden yhteisessä Car of the Year -valinnassa. Vuoden Auto Suomessa äänestykseen otettiin alussa mukaan 24 autoehdokasta, joista finaaliin valittiin äänestysten perusteella kuusi ehdokasta.
Peruskriteerinä AuLin valinnassa oli rahalle saatava vastine. Tämän lisäksi valinnassa painottui tekninen edistyksellisyys, ajomukavuus sekä turvallisuus.
Lopullisessa äänestyksessä valitsijat jakoivat 15 pistettä finaalissa olleille ehdokkaille. Jokainen äänestäjä valitsi joukosta yhden omasta mielestään parhaan vaihtoehdon, jolle sai antaa enintään kuusi pistettä. ”Kun ääniä jakaa näin suuri joukko uusien autojen parissa ammatikseen työskenteleviä journalisteja, tasoittuvat henkilökohtaiset näkemykset ja valinnalla on todellista merkitystä” Auto- ja liikennetoimittajat ry:n puheenjohtaja Eila Parviainen toteaa.
Jokainen finaaliehdokas oli voittaja useamman tuomarin äänestystuloksessa. BMW ja Skoda olivat parhaita viiden tuomarin papereissa. Mercedes sai kuusi ykkössijaa, Citroën yhdeksän ja Ford kymmenen. Kokonaisuuden voittajaksi selvinnyt Volkswagen Passat oli tässä kohtaa kuitenkin ylivoimainen, sillä se sai 26 ykkössijoitusta.
Äänestyksen tulokset kokonaisuudessaan:
1. Volkswagen Passat 231
2. Ford Mondeo 169
3. Mercedes-Benz C-sarja 145
4. Citroën C4 Cactus 143
5. Škoda Fabia 133
6. BMW 2-sarjan Active Tourer 82