Jättiautot turva kuljettajalle, vaara muille? Näin auton ominaisuudet vaikuttavat onnettomuustilanteissa

Tieliikenneonnettomuudet tappavat vuosittain satoja ihmisiä – minkälaiset tilanteet johtavat useimmiten kuolonkolareihin 9:38
Tieliikenneonnettomuudet tappavat vuosittain satoja ihmisiä – kerroimme viime syyskuussa, minkälaiset tilanteet johtavat useimmiten kuolonkolareihin.

Isompi auto voi olla turvallisempi kuljettajalleen kolaritilanteessa, mutta voi helpommin vaarantaa muut osapuolet. Asiantuntija kertoo, että jalankulkijalle auton painoa olennaisempi riski kolarin sattuessa on auton muoto.

Onnettomuustietoinstituutti OTI:n liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty vahvistaa intuitiivisen epäilyn: Autojen törmätessä toisiinsa autojen välisellä kokoerolla on vaikutusta. Suurempi ja painavampi auto on yleisesti ottaen käyttäjälleen turvallisempi. Kääntöpuolena painavammalla autolla on kolarin toiselle osapuolelle suurempi tuhovoima.

Auton rakenteella on muutenkin väliä.

– Jos esimerkiksi törmäävien autojen pohjalevyt ovat kovin eri korkeuksilla, kohdistuu törmäys todennäköisemmin matalamman auton "pehmeämpiin" osiin ja pahimmillaan matalampi auto voi ajautua ainakin osittain korkeamman alle, Räty kertoo.

Jalankulkijan kohdalla auton painolla vain vähän väliä

Sen sijaan jalankulkijaan törmätessä ei ole suurta vaikutusta sillä, onko auto painavampi vai kevyempi: jalankulkijan ja auton massojen ero on niin suuri, ettei eri painoisten autojen välillä ole suurta käytännön eroa.

Painoa olennaisempia ovat auton keulan muotoilu ja törmäysnopeus. Räty kertoo, että Yhdysvalloissa jalankulkijakuolemien määrä on kasvussa, ja yhdeksi syyksi siihen arvioidaan pystykeulaisten pick-up-autojen suosion kasvu. Räty muistuttaa, että nämä ovat suomalaisittain todella suuria autoja.

Auton keulan muotoilu vaikuttaa jalankulkijakolarin vahinkoihin, koska keulan muoto vaikuttaa siihen, mihin kohtaan jalankulkijaa ensimmäinen osuma tulee. Matalakeulaisissa autoissa auto osuu ensin jalkoihin, ja jalankulkijan ylävartalo osuu seuraavaksi auton konepellille.

Nykyaikaisten autojen konepeltien alla on tyhjää tilaa, joka mahdollistaa joustavan konepellin painumisen jalankulkijatörmäyksissä. Suunnittelun tavoitteena on, että elintärkeät elimet sisältävä ylävartalo saisi pehmeämmän osuman.

Kovemmissa törmäysnopeuksissa jalankulkijan pää osuu tyypillisesti kovaa tuulilasiin, mikä on ilmeinen riski vakavalle päävammalle. Yleisesti ottaen jalankulkijan kuoleman todennäköisyys alkaa kohota jyrkästi, kun törmäävän auton nopeus ylittää 40 kilometriä tunnissa. Muun muassa tästä syystä alueilla, joilla on paljon jalankulkijoita, suositaan nykyisin 30 kilometrin tuntinopeusrajoitusta.

Miten liikenneonnettomuuspaikalla tulee toimia? Juttu jatkuu videon alla.

Lähetyksessä kerrotaan, miten toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla 6:57
Viiden jälkeen -ohjelmassa kerrottiin taannoin, miten toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla.  

Kymmenen sentin nousu keulassa lisäsi kuolemanriskiä roimasti

Pystykeulaisissa autoissa tyypillisesti kovarakenteinen keula osuu korkeudesta ja jalankulkijan pituudesta riippuen jopa jalankulkijan ylävartaloon.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan noin 10 senttimetrin kasvu auton keulan korkeudessa korottaa jalankulkijan kuoleman todennäköisyyttä törmäyksessä 22 prosentilla. Belgialaisen VIAS-instituutin tutkimus arvioi vastaavasti, että kun 90 senttimetriä korkealla keulalla varustettu auto kolaroi jalankulkijan tai pyöräilijän kanssa, on kuolettavien vammojen riski 30 prosenttia korkeampi riski kuin 10 senttiä matalammalla keulalla varustetun auton kanssa törmätessä.

– Pystykeulainen auto myös kaataa matalakeulaista helpommin jalankulkijan eteensä maahan, jolloin auto saattaa kulkea jalankulkijan yli, Räty muistuttaa.

– Lisäksi korkeisiin pystykeuliin liittyy se ongelma, että sen takaa kuljettaja ei välttämättä edes havaitse jalankulkijaa.

Räty toteaa, että arvioi, että verotus vähentänee kaikkein tehokkaimmin suurimpien autojen turvallisuusriskejä Suomessa.

– Ison jenkkipick-upin hankkiminen ja käyttö taitaa olla varsin hinnakasta ja se karsii käyttäjämäärää, Räty toteaa.

Uutta autoa hankkiessa voi kuitenkin myös harkita jalankulkijoiden turvallisuuden näkökulmaa.

Räty muistuttaa, että kolarivahinkoihin liittyy moni tekijä. Onnettomuuksien vakavuuteen vaikuttavat esimerkiksi törmäyssuunnat ja -nopeudet, turvalaitteiden käyttö ja osallisten ikä: iäkkäämpi henkilö kuolee tai loukkaantuu onnettomuudessa nuorempaa todennäköisemmin.

Kolarin estäminen tärkeämpää

Räty toteaa, että autojen keularakenteen sijaan keskeisempää olisi kuitenkin tarkastella keinoja, joilla jalankulkijaan törmääminen estettäisiin ylipäänsä tai ainakin törmäysnopeuden minimoiminen.

Autoon liittyviä tällaisia tekijöitä ovat onnettomuuksien estämiseen tarkoitettu turvatekniikka.

– Tässä yhteydessä mielenkiinnon kohteiksi tulevat nopeusrajoituksen noudattamista tukevat ja ylinopeutta ajamisen estävät tekniikat sekä erilaiset jalankulkijan tunnistus- ja hätäjarrutusjärjestelmät, Räty kuvailee.

Räty toivookin, että autokanta uudistuisi nopeasti, jotta nämä turvajärjestelmät yleistyisivät liikenteessä. Traficomin raportissa vuodelta 2022 todetaan, että kuljettajan tukijärjestelmät ovat viime vuosina yleistyneet nopeahkosti.

Räty muistuttaa myös, että näin pimeään vuodenaikaan onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi on tärkeää, että jalankulkijat käyttävät heijastimia ja huolehtivat siten näkymisestään. 

Miksi Suomen uudessa liikenneturvallisuusstrategiassa on niin paljon ympäripyöreyksiä, vaikka sen tavoite on uskomattoman kova? 9:59
Miksi Suomen uudessa liikenneturvallisuusstrategiassa on niin paljon ympäripyöreyksiä, vaikka sen tavoite on uskomattoman kova? Tätä kysyttiin vuonna 2022.

Lue myös: 

Lue myös:

    Uusimmat