Autojätti Volkswagen jäi kiinni päästöhuijauksista. Nyt autojen sylkemien ylimääräisten päästöjen vaikutus on tutkittu, eikä tulos ole mieltä ylentävä.
Saksalainen autojätti Volkswagen on myöntänyt manipuloineensa testitilanteiden päästötuloksia tietokoneohjelmien avulla. Autot ovat todellisuudessa tuottaneet typenoksidi- eli NOx-päästöjä jopa 40-kertaisesti säädettyjen rajojen yli.
Tuoreen yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan rajoitukset ylittävät päästöt aiheuttavat yksistään Yhdysvalloissa vuoden 2015 loppuun mennessä arviolta 59 ennenaikaista kuolemaa, joista aiheutuu 450 miljoonan dollarin yhteiskunnalliset vaikutukset.
Environmental Reseach Letters:ssä julkaistu vertaisarvioitu tutkimus perustuu vuosien 2005 - 2015 aineistoon. Massachusettsin teknillisen korkeakoulun MIT:n tutkija Stephen Barrettin ja hänen tutkijakollegoiden kehittämä mallin (GEOS-Chem adjoint-based rapid air pollutin exposure model) avulla tutkittiin Volkswagenin vuosien 2009-2015 automallien 2.0 litraisten dieselmoottoreiden päästöjen vaikutuksia. Yhdysvalloissa korjattavia autoja on noin 480 000
Mikäli autojen takaisinkutsuja ja korjauksia ei järjestetä, päästöhuijauksen alaiset autot aiheuttavat vuoden 2016 alun jälkeen lisäksi noin 140 ennenaikaista kuolemaa ja 840 miljoonan dollarin yhteiskunnalliset vaikutukset, ilmenee tutkimuksesta.
Vaikutukset Euroopassa ovat mitä ilmeisimmin valtavan paljon suuremmat: Euroopassa päästöskandaalin alaisia autoja on 8,5 miljoonaa, joista Saksassa yksin 2,4 miljoonaa. Tutkijoiden mielenkiinto kohdistuukin seuraavaksi Eurooppaan.
Lähde: Interesting Engineering