Yhdysvaltalaisen kuluttajalehden testissä selvitettiin, kuinka Volkswagenin päästöhuijaus vaikutti autojen suorituskykyyn ja polttoaineen kulutukseen.
Siitä asti, kun Volkswagenin mittava päästöhuijaus paljastui, manipuloitujen autojen omistajat ovat voineet vain arvailla, mitä heidän autoilleen tapahtuu VW:n kutsuessa ajoneuvot takaisin ja ”korjatessa” manipulaatiot.
VW on ilmoittanut suurimman osan manipuloiduista autoista tarvitsevan vain ohjelmistopäivityksen, jolla moottori toimisi normaalitilanteessa samalla tavalla kuin päästötesteissä. Tämä on huono uutinen kuljettajien kannalta, sillä kun päästöarvot saadaan vastaamaan standardeja, joko polttoaineen kulutus nousee tai auton teho kärsii.
Selvittääkseen, kuinka “huijaustila” oikeasti muutti auton tehoa ja polttoaineen kulutusta, yhdysvaltalainen kuluttajajulkaisu Consumer Reports muunteli kahta skandaalissa mukana olevaa autoa, 2015 Jetta TDI:tä ja 2011 Jetta Sportwagen TDI:tä, jotta autot saatiin toimimaan normaaliolosuhteissa ”huijaustilassa”.
Kiihtyvyystestissä huomattiin kummankin auton kiihtyvän nollasta 60 mailiin tunnissa lähes sekunnin aiempaa hitaammin. 2015 Jettan polttoaineen kulutus taas oli alun perin 4,4 l/100 km ja se nousi 4,7 l/100 km. Sportwagenin kohdalla nousu oli 0,4 l/100 km.
Autoilijoiden onneksi muutokset eivät ole dramaattisia, mutta on epätodennäköistä, että vähäiset muutokset pysäyttäisivät Volkswagenia odottavat oikeustoimet ja sakot.
Lähde: Wired