Volkswagen jäi kiinni päästöarvojensa manipuloinnista Yhdysvalloissa. Yhtiö on vaikeiden päätösten edessä ja nyt myös muut valmistajat ovat suurennuslasin alla.
Saksalaislehti Auto Bild julkaisi 24.9. artikkelin, jossa BMW X3 xDrive20d -mallin päästöarvojen kerrottiin ylittävän reilusti valmistajan ilmoittamat arvot. Tämä johti monien medioiden virheelliseen uutisointiin aiheesta.
Vielä samana päivänä Auto Bild julkaisi aiheesti tiedotteen, jossa todetaan, ettei jutussa julkaissut päästöarvot osoita syytteitä päästöjen manipuloinnista. Tulokset perustuivat International Council on Clean Transportation (ICCT) -organisaation mittauksiin, jossa autolla oli ajettu tunnin mittainen testilenkki tieliikenteessä. Auto Bildillä ei ole pääsyä mittauksen yksityiskohtiin, joten eroa ilmoitettuihin päästöarvoihin voi aiheutua pelkästään jo NEDC:stä eroavan reitin ja syklin vuoksi.
Auto Bild haluaa tiedotteessaan korostaa, ettei tulokset millään tavalla viittaa BMW:n manipuloineen testituloksia. Myöskin BMW on julkaissut tiedotteen, jossa se on ilmoittanut noudattavan kaikkien autojen päästömittauksissa kunkin markkina-alueen ja valtion säädöksiä.
Lue Teknavin toimittajan kolumni päästökriisistä:
Kolumni: Päästökriisi vavisuttaa automaailmaa