Washington Post hakkeroi Chevroletin selvittääkseen, mitä tietoja autosi oikeasti kerää sinusta

Kaksi vuotta vanha Chevrolet Volt keräsi yllättävänkin yksityiskohtaisia tietoja kuljettajasta.

Washington Post otti taannoin asiakseen selvittää, mitä kaikkea nykyaikainen henkilöauto – ja sen valmistaja – tietävät auton omistajasta.

Avuksi pestattiin Kalifornian teknillisessä yliopistossa oppinsa hankkinut insinööri Jim Mason, joka ymmärtää koodia kuin äidinkieltään. Hän on lisäksi erikoistunut autojen järjestelmiin murtautumiseen ja ansaitsee sillä elantonsa.

Mason hyödynsi operaatiossaan kannettavaa tietokonetta, erityisestä tarkoitukseen suunniteltua ohjelmistoa, erilaisia piirilevyjä ja lukuisia ruuvimeisseleitä päästäkseen käsiksi auton sisuksiin.

Purettuaan auton tietoviihdejärjestelmän ja kaivettuaan sitä pyörittävälle tietokoneelle tallennettuja tietoja, kävi ilmi, että valmistaja tietää auton omistajasta huomattavasti enemmän kuin monelle ehkä on selvää.

Masonin mukaan auto voi tallentaa erinäistä dataa jopa 25 gigatavun edestä tunnissa. Edes Masonin ei onnistunut päästä käsiksi kaikkeen tietoon, jota auto oli kerännyt.

Useiden autovalmistajien toimintatapa

Datasta pystyi näkemään erittäin tarkasti, missä autolla oli ajettu vain hetkeä aiemmin.

Tietoa löytyi myös Washington Postin toimittajan puhelimesta sekä toisesta puhelimesta, joka kuuluu auton operaatiota varten lainanneelle miehelle.

Datasta onnistuttiin kaivamaan niin puhelulokeja, osoitteita, sähköposteja ja jopa puhelimeen tallennettujen yhteystietojen kuvia.

Samoin siitä saa helposti selville, mikä on auton omistajan suosikkiravintola ja missä tämä käy tankkaamassa autoaan.

Washington Post huomauttaa, ettei tämä ilmiö ole millään tavalla ominainen pelkästään Chevroletin taustayhtiö General Motorsille. Moni muu valmistaja tallentaa auton sijainnin muutaman minuutin välein, vaikkei kuljettaja käyttäisikään auton navigointijärjestelmää.

"Mitään ei tapahdu ilman hyväksyntää"

Huolestuttavinta auton keräämässä datassa on se, ettei valmistajien ole useissakaan tapauksissa kerrottava, mitä tietoa ne sinusta keräävät tai jopa jakavat eteenpäin kolmansille osapuolille. Moni tulee hyväksyneeksi käytännön allekirjoittamalla auton kauppakirjan, jossa asiasta on mainittu pienellä präntillä.

– Mitään ei tapahdu ilman asiakkaan hyväksyntää, General Motorsin edustaja kertoi lehdelle.

Autojen keräämää tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi kohdennetuissa mainoksissa, jotka ovat tekemässä tuloaan autojen näytöille.

Washington Postin mukaan valmistajat pitävät todennäköisesti vain pienen osan autojen keräämistä tiedoista. Tämä johtunee suureksi osaksi kerätyn tiedon määrästä ja niin suurten datamäärien haastavasta liikuteltavuudesta nykyisillä verkkoteknologioilla. Tilanne saattaa kuitenkin muuttua 5G:n yleistymisen myötä, sillä huomattavasti nopeammat yhteydet mahdollistavat suurtenkin tietomäärien lähettämisen helposti ja nopeasti.

Autovalmistajilla ei ole välttämättä edes tarkkaa käsitystä siitä, mitä ne voisivat kaikella keräämällään datalla tehdä. Se ei kuitenkaan estä niitä jatkamasta datan keräämistä.

Lue myös:

    Uusimmat