Autonomiset ja jatkuvasti yhteydessä olevat autot tulevat keräämään valtavasti tietoa kyydissä olevista matkustajista. Tuoreen selvityksen mukaan tämä tulee avaamaan jopa kymmenien miljardien eurojen arvoiset markkinat.
Konsulttifirma Frost & Sullivanin tekemässä selvityksessä tultiin lopputulokseen, että tulevaisuudessa autojen keräämästä datasta tulee valtava bisnes.
Bloomberg toi omassa artikkelissaan esiin esimerkkitapauksen:
– Kuvittele, että olet ajamassa kotiin työpäivän jälkeen, pohtien mitä laittaisit ruoaksi. Kun seisot liikennevaloissa lähellä paikallistapizzeriaa, pomppaa autosi näytölle kyseisen firman mainos.
– Ärsyttääkö sinua, että autosi yrittää myydä sinulle jotain vai pidätkö sitä jopa hyödyllisenä?
Selvityksen mukaan autoissa pyöritettävissä mainoksissa voisi liikkua vuosittain yli 25 miljardia euroa.
Autosi liikkeillä on rahallista arvoa mainostajille
Autovalmistajat ovat keränneet dataa autoistaan jo vuosikymmenien ajan. Nykyautojen – ja erityisesti tulevien autojen – keräämän datan määrä on kuitenkin moninkertainen verrattuna siihen, mihin olemme tottuneet.
– Valmistajat tietävät joutuvansa taistelemaan kuluttaja-datasta. Ajotavallasi ja sijainnillasi on rahallista arvoa ihan samaan tapaan kuin sillä, mitä haet hakukoneella, sanoo Strategy Analyticsin konsultti Roger Lanctot.
Monia ei voisi vähempää kiinnostaa se, mitä heidän autonsa heistä tietävät. Huoli yksityisyydestä on kuitenkin todelinen, eikä ainakaan toistaiseksi mikään autovalmistaja ole tehnyt helpoksi ymmärtää, mihin kaikkeen suostut auton ostaessasi.
Bloomberg haastatteli General Motorsin strategiasuunnittelun kakkosmiestä Mike Abelsonia, joka kertoi, etteivät he myy mitään dataa kolmannelle osapuolelle tällä hetkellä, mutta tulevaisuudesta ei koskaan tiedä.
***
1:26