Rallin MM-sarja pääsee vihdoin perjantai-iltana käyntiin, kun WRC-autot suuntaavat upouuden Viron MM-rallin erikoiskokeille.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä ei tyydy vähään rallin MM-sarjan uutukaisessa – "Tiedän vauhdin tulevan helposti"
LUE MYÖS: MM-rallikausi jatkuu historiallisella tavalla, Virossa on yksi suosikki ylitse muiden – "En ole aiemmin ollut näin kilpailukykyinen"
Viron rallissa vauhtia ja vaarallisia tilanteita tulee riittämään. Pätkänopeudet nousevat huimiin lukemiin ja niitä hillitäkseen järjestäjät ovat tehneet reitille sekä keinotekoisia shikaaneja että hyppyreitä.
Varsinkin hyppyrit nousivat pinnalle, kun reitistä kysyttiin kuljettajilta nuotituksen jälkeen.
– Tässä kisassa on todella paljon hyppyjä, joissa vauhtia on paljon. Niiden hallitseminen on tärkeää, koska suurin osa niistä ei ole vain pieniä nyppyjä. Se tarkoittaa, että ajolinjan on joka kerta oltava kohdillaan. Myös vauhtia pitää hallita, ettei lennä liikaa, jottei miehistö tai auton runko ota liikaa iskuja, Toyotalla ajava Sébastien Ogier sanoo.
– Toisaalta jokaiseen hyppyyn ei voi ottaa liikaa vauhtia pois, ettei häviä koko kisaa. Hyppyreiden hallinta on iso juttu minulle tänä viikonloppuna. Jos niistä vetää ihan täysillä, niin varmasti joko kartturin selkään tai auton runkoon tulee osumaa. On vain tajuttava rajansa ja optimoitava vauhti.
Viime vuonna Ogierin nykyinen tallikaveri, silloin vielä Fordilla ajanut Elfyn Evans loukkasi selkäänsä Viron MM-rallin promootiokisassa.
– Sama hyppy on mukana nytkin ja se on ihan luonnollinen, sitä ei ole sinne tehty. Jotkut rakennetuista hypyistä ovat kuitenkin tosi hurjia. Ei tunnu kovin järkevältä ajaa niihin kuutosvaihteella 180 kilometrin tuntivauhtia. Silti tykkään siitä, että on paikkoja, joissa voi tehdä eroa. Jos on vain suoraa ja täysillä, niin missä siinä tekee eroa. Hyppyreiden hallinta on kuitenkin minulle iso teema. Siinä voi voittaa tai hävitä koko rallin, Ogier toteaa.
M-Sport Fordin suomalaiskuljettaja Teemu Suninen ruotii keinotekoisia hyppyreitä kuusinkertaista mestaria tylymmin sanoin.
– Tänä vuonna keinotekoiset hyppyrit ovat jopa isompia kuin viime vuonna. Se on iso haaste meille, että osaamme arvioida, millä vauhdilla niistä voi ajaa. Toki se on meidän oma riski, mutta tänään mietin, että miten nuo tiemuutokset vaikuttavat tavallisiin ihmisiin, jotka niillä teillä normaalisti ajavat, Suninen ihmettelee.
Tallikaverin kanssa samoilla linjoilla on Esapekka Lappi.
– En ole kovin iso niiden keinotekoisten hyppyteiden fani. En voi kuitenkaan tehdä asialle mitään. Se on sama kaikille, pieksämäkeläinen summaa.
– Monet niistä hypyistä ovat tosi ilkeitä ja isoja. On tosi vaikea arvioida, miten niistä lentää milläkin vauhdilla. Jos takana on vain suoraa tietä, niin se on tehtävissä. Nyt niissä on jotain mutkia aina takana, joten on vaikea tietää, mihin tulee alas, Lappi jatkaa.