Jari Huttunen antoi hyvät näytöt osaamisestaan viime viikonlopun Monzan MM-rallissa ensimmäisessä kilpailussaan brittitalli M-Sport Fordin riveissä.
Kaikkien Rally2-luokitusten autojen joukossa kiuruvetiselle irtosi viides tila, mutta WRC2-luokkaan ilmoittautuneista kuljettajista Huttunen oli nopein. Edellisen kerran Fordin kalustolla on WRC2-luokan ykköstilaa juhlittu Turkissa vuonna 2019, kun Gus Greensmith ajoi voittoon.
– Olemme erittäin tyytyväisiä Jarin suoritukseen. Hän tuli uuteen autoon ja tiimiin vain yhdellä testipäivällä. Testeissä myös satoi koko ajan, mutta täällä ei. Hän ei halunnut tehdä virheitä, vaan todistaa, mihin pystyy. Jari pystyi vastaamaan Andreaksen (WRC2-luokan mestari Mikkelsen) ja Nikolain (Grjazin) vauhtiin muutamilla pätkillä, M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener summasi MTV Urheilulle.
– Minusta se oli todella positiivista, koska auto oli hänelle uusi. Hän tietää pystyvänsä vielä parempaan. Jari teki kuitenkin parhaansa näyttääkseen meille, että hän on kyvykäs kuski.
LUE MYÖS: WRC-talli korottamassa merkittävästi panoksiaan rallin MM-sarjassa – tallipomo lupailee kuljettajauutisia
Huttuselle luokkavoitto oli kauden kolmas kolmella eri automerkillä. Myös keskeytyksiä mahtui kaudelle 2021, mutta suomalaiskuski saavutti silti WRC2-luokan pronssia. Millener näkisi mielellään Huttusen myös ensi kaudella Fiesta Rally2 -auton ratissa.
– Meidän on pohdittava ehdottomasti, mitä voisimme tehdä hänen kanssaan ensi kaudella. Olisi tyhmää olla keskustelematta hänen kanssaan jatkosta tämän viikonlopun jälkeen, brittipäällikkö sanoi.
Ford ei ole perinteisesti pystynyt alemmissa luokissa vastaamaan Skodan ja Volkswagenin vauhtiin, mutta Huttusen avulla ensi vuonna se voisi olla todennäköisempää. Töitä on toki edessä, sillä Huttunen vaihtoi vasta lokakuun Katalonian rallin jälkeen M-Sportin leipiin.
– On siellä vielä joitain elementtejä, joissa haluamme nähdä häneltä enemmän ja niin hän itsekin haluaa. Kuitenkin kun ottaa huomioon kaikki lähtökohdat, on jopa epärealistista ajatella, että hän olisi heti kaikkein nopein, Millener korosti.
– Jos katsoo tilannetta toisinpäin, Teemu (Suninen) meni Hyundaille ja siitäkin huomaa, että se ottaa muutaman kisan, että saa tarvittavan luoton ajaa ihan kärkitiloista. Tilanne oli sama Jarin osalta. Uuteen autoon sopeutuminen on aina haaste. Hän oli kuitenkin erittäin tasainen ja luotettava, mikä on kaikkein tärkeintä.
Suomalaiskuljettaja itse kuittasi ensi kauden suunnitelman tuttuun tapaansa lyhyesti ja ytimekkäästi.
– Auto on tietenkin aika erilainen kuin Hyundai ja tiimi myös. Ihan hyvät fiilikset on kuitenkin molemmista. Katsotaan nyt, miten meillä hommat jatkuvat vai jatkuvatko. Sitä en vielä tiedä, Huttunen tokaisi MTV Urheilulle.
– Ehdottomasti olen valmis tiimissä jatkamaan. Sen puoleen ei ole mitään syytä, ettenkö voisi tässä tallissa jatkaa.