Alkuvuoden synkistä liikennekuolematilastoista huolimatta liikenteessä menehtyy nykyisin huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin vuosituhannen vaihteessa. Tieliikenteessä kuolee yhä yli 200 henkeä vuodessa.
Liikennevakuutuskeskuksen ennakkotietojen mukaan alkuvuonna liikenteessä on kuollut 81 henkilöä, mikä on suurin määrä vastaavana aikana viiteen vuoteen.
Onnettomuuksien vähentymiselle ei voida osoittaa yhtä syytä. Autokannan parantuminen on asiantuntijan mukaan tärkeässä osassa.
– Autokanta on parantunut 2000-luvun aikana. Turvatyynyt ovat yleistyneet ja autojen törmäysturvallisuus on muutenkin parantunut, kertoo erityisasiantuntija Riikka Rajamäki Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.
Myös tiet ovat parantuneet, ja niiden turvallisuus on kehittynyt keskikaiteiden, ohituskaistojen ja täristävien tiemerkintöjen myötä. Osaltaan vaikuttavat lisäksi automaattisen nopeusvalvonnan lisääntyminen, alkolukot sekä erilaisten turvalaitteiden käytön lisääntyminen.
Liikenneturvallisuuden parantumista korostaa se, että onnettomuuksien vähentyessä liikennemäärät ovat kuitenkin kasvaneet.
Kuolemien vähentyessä keskitytään loukkaantumisiin
Tilastojen valossa näyttää siltä, että kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia nopeammin.
Kuolemien vähentyessä aletaan huomiota Rajamäen mukaan kiinnittämään yhä enemmän vakaviin loukkaantumisiin.
– Loukkaantumiset aiheuttavat paljon inhimillistä kärsimystä. Esimerkiksi pyöräilyssä tapahtuu vähän kuolemantapauksia, mutta paljon vakavia loukkautumisia, hän kertoo.
Suomen liikenneturvallisuus kehittyy hitaasti
Suomalaiset nuoret ajavat autolla verrattain paljon. Tämä heijastuu onnettomuustilastoihin nuorten suurena osuutena. Vaikka nuoret ovat vanhempia keskimäärin kokemattomampia ja alttiimpia ottamaan riskejä, on myös heidän ajoturvallisuudessaan havaittavissa kehitystä.
Kehityksestä huolimatta Suomen liikenneturvallisuus paranee monia muita maita hitaammin. Tilannetta pyritään korjaamaan esimerkiksi kannustamalla autokannan nuorentamiseen ja uuden tekniikan käyttöön.
– Pyritään myös pitämään huolta, että esimerkiksi tieto ajokykyyn vaikuttavista sairauksista kulkisi paremmin viranomaisten välillä, Rajamäki kertoo.