Onnettomuustietoinstituutin ja Trafin rahoittamassa, juuri valmistuneessa tutkimuksessa arvioitiin henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitystä tarkastelemalla eri automallien onnettomuusmääriä sekä kuljettajien loukkaantumisia. Tutkimuksessa todettiin uusimpien autojen tarjoavan kuljettajalleen keskimäärin 10–20 prosenttia paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna.
Henkilöautojen kolariturvallisuus on parantunut merkittävästi 2000-luvulla. Henkilöautojen kuljettajia kuoli 2000-luvun alussa keskimäärin 150 vuodessa ja matkustajia 70 vuodessa. Viime aikoina kuolleiden kuljettajien vuotuinen määrä on ollut keskimäärin 115 ja kuolleiden matkustajien määrä noin 35. Tieliikenteen kuolemantapausten vähentyessä yhä enemmän huomiota on alettu kiinnittää liikenneonnettomuuksissa vakavasti loukkaantuneiden täsmälliseen tilastointiin ja loukkaantumisten vähentämiseen.
Autojen vakiovarusteiksi tulleiden passiivisten turvavarusteiden, kuten turvatyynyjen, hätäjarrutustehostimen sekä ajonvakausjärjestelmän rinnalla yhä useammasta autosta löytyy myös edistyneempää aktiivista turvatekniikkaa.
– Kolaritilanteeseen liittyvä turvallisuus alkaa olla uusimmissa autoissa huipussaan, joten kehityksen painopiste siirtyy onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn eli aktiiviseen turvatekniikkaan, kertoo liikenneturvallisuustutkija Esa Räty Onnettomuustietoinstituutista.
Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpään mukaan autojen kolariturvallisuuden ja turvavarusteiden vaikutusten tutkiminen on tärkeää liikenteen turvallisuuskehityksen näkökulmasta.
– Tulokset myös omalta osaltaan vahvistavat näkemystä autokannan uudistamisen tärkeydestä ja esimerkiksi tässä tutkimuksessa arvioitiin, että ajoneuvokannan keski-iän nuorentaminen yhdellä vuodella voisi vähentää pelkästään henkilöautojen yhteenajoissa loukkaantuneiden kuljettajien määrää kahdella prosentilla.
Kaikki onnettomuustyypit huomioiden vaikutus olisi Sillanpään mukaan vieläkin suurempi.
– Esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä vähentää suistumisonnettomuuksia tehokkaasti, hän lisää.
Ajoneuvon paino vaikuttaa turvallisuuteen yllättävän paljon
Autojen paino on pääsääntöisesti lisääntynyt edellisen polven malleista. Tutkimuksen tuloksien perusteella painavammat autot ovatkin yleisesti ottaen kuljettajalleen turvallisempia. Auton massalla todettiin olevan jopa käyttöönottovuotta suurempi yhteys auton turvallisuuteen.
Automallien painon kasvu on kuitenkin viime aikoina hidastunut esimerkiksi materiaalien kehittymisen ja ympäristövaatimusten seurauksena. Pienempien autoluokkien painoero suurempiin perheautoihin on kaventunut.
Tutkimuksessa havaittiin eri-ikäisten ja -kokoisten autojen välisten turvallisuuserojen tasoittuneen. Kehitys on ollut merkittävintä pienempien kokoluokkien autoissa, ja niiden turvallisuustaso on entistä lähempänä keskikokoisten ja suurten autojen turvallisuutta. Suurempien kokoluokkien autojen kolariturvallisuuden todettiin olevan vähintään edeltävän sukupolven tasolla, vaikka autojen paino ei ollut enää kasvanut.
Tutkimuksen aineistona käytettiin 254 943 liikennevakuutuksesta korvattua kahden henkilöauton välistä yhteenajo-onnettomuutta vuosilta 2005–2014.
Kuljettaja voi vaikuttaa ajoturvallisuuteen
Auton tekniikoista ja varusteista huolimatta kuljettaja on tutkimuksen mukaan tärkein ajoturvallisuuteen vaikuttava tekijä. Kuljettaja voi vaikuttaa turvallisuuteen paitsi ajotavoillaan ja ajokunnollaan, myös autoon liittyvillä valinnoilla ja huolenpidolla.
– Valitessasi autoa tutustu autojen törmäystestien tuloksiin ja muuhun saatavilla olevaan tietoon sekä pyydä myyjältä selvitys auton turvavarusteista. Uutta autoa ostaessasi selvitä myös lisävarusteena saatavat turvavarusteet, Räty vinkkaa.
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti, Henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitys 2017 -tutkimusraportti
***
1:23