Nuorten haaveissa siintää yhä useammin ura sosiaalisen median parissa.
Nuorten urahaaveet ovat muuttuneet sosiaalisen median myötä yllättävällä tavalla: yhä useammin nuori haaveilee työllistyvänsä sosiaalisen median pariin. Ääripäästä löytyvät he, jotka haaveilevat some-julkkiksen urasta.
Daily Mailin haastattelemat asiantuntijat toteavat, että yhä useampi nuori myös uskoo, että sosiaalinen media voi helpostikin tehdä heistä julkisuuden henkilöitä. Julkisuudesta haaveilevien nuorten määrä on kasvanut aivan uusiin mittasuhteisiin, mikä aiheuttaa asiantuntijoissa myös huolta: todellisuudessa vain harvasta tulee niin suosittu, että pystyisi elättämään itsensä some-päivityksillä.
Lisäksi monella nuorella saattaa olla vääristynyt käsitystä työstä, mitä sosiaalinen media kätkee taakseen. Esimerkiksi Sydneystä kotoisin oleva Instagram-tähti Pia Muehlenbeck, joka vaihtoi työnsä asianajajana täysipäiväiseksi somejulkkikseksi, on kertonut tekevänsä nykyisin pidempiä päiviä kuin koskaan ennen.
Muehlenbeckillä on yli 1,7 miljoonaa seuraajaa sosiaalisessa mediassa. Nainen on kertonut käyttävänsä julkaisemiensa kuvien ottamiseen parhaimmillaan useita tunteja päivässä. Lisäksi hänellä on useita yhteistyösopimuksia, jotka verottavat paljon aikaa. Hiljattain Muehlenbeck on aktivoitunut myös YouTube-kanavallaan, jossa julkaisee videoita elämästään.
Australialaisyliopiston tutkija Toni Eager muistuttaa Daily Mailin haastattelussa, että some-julkkiksen ja perinteisen julkisuuden henkilön välillä on yksi merkittävä ero: sosiaalisessa mediassa yksityisyyttä on nimittäin hyvin vähän. Käytännössä henkilön yksityiselämä on tärkein myyntivaltti.
Myös Suomessa some-vaikuttajien määrä ja hyödyntäminen eri yritysten markkinoinnissa on kasvanut hurjaa vauhtia viime vuosina.
Lähde: Daily Mail
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.