Yhdeksän kuukautta kestävä risteily muuttui vahingossa kuin tosi-tv-ohjelmaksi – matkustajat somejulkkiksia

29.466427
Royal Caribbean International -varustamon Serenade of the Seas -alus lähti yhdeksän kuukauden risteilylleen joulukuussa 2023
Julkaistu 28.01.2024 16:49
Toimittajan kuva

Jari Peltola

jari.peltola@mtv.fi

Sosiaalisen median viimeisin villitys on yhdeksän kuukautta kestävä risteily.

Yhdeksän kuukauden mittainen luksusristeily muuttui vahingossa kuin tosi-tv-ohjelmaksi ja sadat matkustajat sattumalta sosiaalisen median tähdiksi, uutisoi muun muassa BBC.

Royal Caribbean -varustamon Serenade of the Seas starttasi matkaansa Miamista joulukuussa 2023 tavoitteena kiertää seitsemän maanosaa ja 60 maata kyydissään rahakkaita matkustajia. Yhdeksän kuukauden risteily täydellä ylläpidolla kustantaa henkilöltä noin 59 000 dollaria eli 54 000 euroa. 

Osa matkustajista on risteilyn alusta asti tuottanut ilmeisen kiinnostavaa sisältöä omille tileilleen, sillä tällä hetkellä kyseiseen risteilyyn liittyvä TikTok-sisältö on kerännyt noin 253 miljoonaa katselukertaa ja laivan useat matkustajat ovat saaneet julkisuutta tahtomattaan. Monet julkaisevat videoitaan myös Instagramissa.

– Minusta on villiä, että ihmiset pitävät elämäämme mielenkiintoisena, tulimmehan juuri lomalle, kertoo BBC:n haastattelema Brandee Lake, joka on risteilyllä vanhempiensa kanssa.

Lake on kerännyt risteilyvideoillaan TikTokiinsa jo 183 000 seuraajaa.

Oregonista, Yhdysvalloista kotoisin oleva Angela Linderman kertoo, että matkustajat alkoivat saada julkisuutta sen jälkeen, kun ihmiset, jotka eivät ole mukana laivassa, alkoivat dokumentoida ja kommentoida risteilyn tapahtumia omilla tileillään, ikään kuin tosi-tv-ohjelmassa.

– Kun ihmiset alkoivat tehdä meistä matkustajista videoita, kaikki muuttui todella oudoksi, Linderman sanoo ja kertoo tämänhetkiseksi someseuraajamääräkseen 182 000 henkilöä.

BBC:n mukaan netissä liikkuu tällä hetkellä paljon teorioita risteilystä, sen matkustajista ja reitistä. 

– On puhuttu jonkun matkustajan tulleen raskaaksi risteilyn aikana, mutta tämä henkilö oli jo raskaana tänne tullessaan. Hän vain suunnitteli lomansa raskauden ympärille, Lake kertoo esimerkiksi erikoisista netissä liikkuvista huhuista.

– Reittisuunnitelma on muuttunut ainakin kolmesti maailmalla tapahtuvien levottomuuksien vuoksi, Brandee Lake lisää.

Myös CNN on uutisoinut erityisestä risteilystä ja kertoo, että videot saavuttivat suuren suosion brittiläisen Beth Anne Fletcherin ansiosta, joka aloitti seuraamaan risteilyä alusta asti. Fletcher ei itse ole laivalla, mutta jakoi aktiivisesti risteilyvieraiden videoita eteenpäin.

– Tämä on muokkaamaton tv-show, jonka ei koskaan ollut tarkoitus olla tosi-tv-ohjelma, Fletcher sanoo.

CNN kertoo, että laivaan voi mennä matkustajia myös kesken risteilyn. Hiljattain muutamat tunnetut TikTok-tähdet ovatkin ilmoittaneet menevänsä risteilylle tuottamaan lisää kiinnostavaa sisältöä halukkaille katsojille.

CNN:n mukaan someseuraajat haluaisivat nähdä enemmän draamaa, mutta ainakin toistaiseksi matkustajat ovat maltillisempia. 

– Olemme vain tavallisia ihmisiä ja pidämme toisistamme. Niin paljon kun katsojamme ja seuraajamme haluaisivatkin draamaa, niin me emme. Tämä on tavallista elämää, Lake kertoo.

Royal Caribbean -varustamo ei ole kommentoinut risteilyä BBC:lle tai CNN:lle.

Katso alla oleva video! Maailman suurin risteilyalus Icon of the Seas valmistui Turun Mayerin telakalta marraskuussa 2023.

0:45img

Lue myös: Suomessa valmistettu maailman suurin risteilyalus lähti neitsytristeilylleen

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media