Sunnuntain Britannian GP:n lähtökohdat ovat hyvin mielenkiintoiset – kiitos Silverstonen radan ja kärkitallien poikkeavien rengastaktiikoiden. Lauantaina Ferrari päätyi yllättäen täysin toiseen ratkaisuun kuin Mercedes. Mutta oliko italialaistallin yllätyspäätös oikea?
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Iso-Britannian GP suorana 12.-14.7.
Su: Iso-Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Ferrarin Charles Leclerc ja Sebastian Vettel ajoivat aika-ajon toisen osion pehmeimmillä, soft-renkailla. Mercedeksen Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton puolestaan nojasivat keskikoviin, medium-renkaisiin.
– (Temppu) oli täysin suunniteltu, Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto sanoi muun muassa Sky Sportsin mukaan.
– Tiedämme hyvin, että edessä on pitkä kisa, jonka aikana renkaiden kuluminen on se isoin, ratkaisevin elementti. Toivomme, että olemme löytäneet oikeat säädöt, joiden avulla voimme venyttää vetojamme, Binotto jatkoi.
Kolmannesta ruudusta lähtevä Leclerc saa ensimetreillä selvän edun Bottakseen ja Hamiltoniin nähden pehmeimmillä renkaillaan. Leclerc itse rauhoitteli rengaspyörittelyä aika-ajojen jälkeen.
– Kisasimulaation perusteella en usko, että noiden (pehmeiden ja keskikovien) renkaiden välillä on niin suurta eroa. Ei puhuta mistään yöstä ja päivästä, monacolainen pohti.
Rengasvalmistaja Pirelli kuitenkin linjasi Ferrarin lähestymistavan suotuisammaksi sunnuntain kisaa ajatellen.
Pirellin mukaan kaikista nopein taktiikka on lähteä pehmeimmillä, eli soft-renkailla. Näiden kanssa ensimmäinen varikkopysähdys olisi kierroksella 13, jota seuraisi samanmittainen toinen veto softeilla. Tämän jälkeen loppukisa ajettaisiin kovimmalla, hard-seoksella.
Pirellin papereissa eri tallit tulevat turvautumaan kahden pysähdyksen taktiikkaan, kovan rengaskuluman takia. Tässä Mercedeksen lähestymistapa on Ferraria hitaampi.
Lauantain aika-ajoissa Ferrari ei jäänyt lopulta kauaksi Mercedes-kuskeista. Paalulle ajaneen Bottaksen ja Leclercin keskinäinen ero oli vain vajaat kahdeksan sadasosaa (+0,079).
Kolmosruudusta starttaava Leclerc jahtaa yhä F1-uransa ensimmäistä voittoa. Se oli lähellä niin alkukaudesta Bahrainissa kuin edellisessä kisassa Itävallassa. Toissa viikonloppuna Leclerc joutui antautumaan Red Bullin Max Verstappenin painostuksen alla. Bahrainissa Leclercin voittohaaveet kaatuivat tekniseen vikaan.