Trafi on testannut autoihin asennettavaa "mustaa laatikkoa". Laite kertoo viranomaiselle missä autolla on ajettu ja lisäksi se muun muassa paljastaa kuljettajan ajotavan, Yle kertoo verkkosivuillaan.
Trafi on testannut Semel-yrityksen valmistamaa mustaa laatikkoa, joka toimii kuten lentokoneiden mustat laatikot. Laite lähettää tietoa haluttuun osoitteeseen sijainnistaan ja nopeudestaan sekä kalliimmassa versiossa myös kiihtyvyydestään.
Yle kertoo, että laitteen avulla voidaan kerätä myös auton teknisiä tietoja, kuten vikakoodeja. Mustaan laatikkoon voidaan lisätä myös esimerkiksi kuljettajan tunnistamisominaisuus tai alkolukko.
Laitteen voisi kiinnittää vaikkapa auton kojelautaan kaksipuolisella tarralla ja laitteen johto kytkettäisiin auton tietoliikenne- eli OBD-liitäntään. Lisäksi tarvitaan vielä kännykkäsovellus.
Auton musta laatikko voisi maksaa muutamasta kymmenestä eurosta pariin sataan euroon riippuen ominaisuuksista. Semel myy vastaavia laitteita yrityksille, jotka haluavat tietää, missä heidän autonsa liikkuvat tai miten niillä ajetaan.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoi Ylelle testanneensa mustaa laatikkoa 2 900 autossa ja kokemukset olivat hyviä.
– Saatiin viitteitä siitä, että kyse ei olisi kalliista ratkaisusta. Järjestelmä saatiin aika nopeasti pystyyn ja teknisesti pystyttiin hyödyntämään olemassa olevaa teknologiaa. Vain tiedonvälitystä varten rakennettiin väylät. Kokonaiskustannukset olivat pienet, Trafin tietojohtaja Juha Kenraali kertoi Ylelle.
Mustan laatikon tietoturva puhuttaa
Semelin IT-arkkitehti Petri Pehkonen kertoo, että vaikka mikään laite ei ole sataprosenttisen murtovarma, löytyy myös keinoja pitää mustan laatikon keräämät tiedot turvassa.
– Laite lähettää vain yhteen osoitteeseen tietoa. Itse laitteeseen päin ei kukaan pääse käsiksi, Pehkonen kertoo Ylelle.
Ilta-Sanomien haastattelema VTT:n erikoistutkija Ari Virtanen kuitenkin huomauttaa, että kun autosta tuleva data siirtyy verkon yli järjestelmän ylläpitäjän palvelimelle, kuvaan tulevat myös palvelunestohyökkäykset. Tällaisilla hyökkäyksillä pystytään kaatamaan pankkien ja virastojen verkkopalveluita.
Ylen uutisessa kuitenkin arvellaan, että mikäli poliittista tahtoa löytyy, voi auton musta laatikko olla yksi varteenotettava vaihtoehto kerätä tulevaisuudessa autoilun veroja uudella tavalla.
***
1:45