Monet kuljettajat haluavat uskotella itselleen sekä autokorjaamolle tuntevansa ajokkinsa läpikotaisin. Vajavaisella tietämyksellä ei kuitenkaan todellisuudessa kannata lähteä arvailemaan auton vikojen syytä, kertoo Yle.
Pääkuvan videoPoliisi löysi laittoman huijauslaitteen puolalaisrekan kojelaudan sisältä |
Vaikka olisitkin omasta mielestäsi sataprosenttisen varma siitä, mikä autoasi vaivaa, ei sitä välttämättä kannata paljastaa korjaamon huoltoneuvojalle. Saatat nimittäin joutua maksumieheksi, jos vika ei tulekaan kuntoon ehdottamallasi toimenpiteellä.
Kymmenen vuoden ajan kuluttajariitalautakunnassa autonkorjausriitoja selvitellyt Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg kertoo Ylen haastattelussa, että korjaamon huoltoneuvojalle ei kannata kertoa auton sairautta, vaan luetella oireet.
Lue myös
– Kerro mahdollisimman tarkkaan, missä tilanteessa ja miten vika ilmaantuu. Pyri kuvaamaan mahdollisimman tarkasti korjaajalle esimerkiksi, missä lämpötiloissa vika esiintyy tai tapahtuuko se, kun kääntää rattia oikealle ja vasemmalle, Sohlberg kertoo Ylelle.
Mahdollisissa riitatilanteissa asiakas on Sohlbergin mukaan vahvoilla silloin, kun hän on kertonut korjaamolle vain auton oireista. Peli ei kuitenkaan ole välttämättä menetetty, vaikka vikaa ei asiakkaan ilmoittamasta paikasta löytyisikään.
– Yleensä, jos asiakas epäilee jotain vikaa ja korjaus jää hyödyttömäksi, niin silloin työ tehdään asiakkaalle veloituksetta. Korjaamon huolellisuusvelvoite on aika tiukka, Sohlberg sanoo.