KKV:n mukaan autoliikkeet vaativat asiakkailtaan korvauksia yhä useammin.
Kun henkilöautosta on aika luopua, vie moni käytetyn ajoneuvonsa vaihtoautoliikkeeseen.
Käytetyistä henkilöautoista löytyy aina jotain, mikä ei ole enää täysin entisensä. Vikojen kaunistelu on monelle autonomistajalle kaupanteon hetkellä tuttua, mutta valehdella ei kannata.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtavalle asiantuntijalle, Raija Marttalalle autokauppaan liittyvät riitatilanteet ovat tuttuja ja tulehtuneen oloisia.
– Sellaisissa tilanteissa, joissa autoliike arvioi, että kuluttaja on salannut vikaa tai ei ole kertonut viasta, vaikka se olisi ollut kuluttajan tiedossa. Autoliikkeet voivat tällöin olla varsin kärkkäitä ja käännytään herkästi asianajotoimistojen puoleen, Marttala kertoo.
Lue lisää: Ilmiö yleistyy: Autoliikkeet vaativat asiakkailtaan korvauksia yhä useammin – näistä firmoista eniten yhteydenottoja vuonna 2020
Yhä yleisemmin autoliike voi vaatia entiseltä omistajalta hyvitystä vaihtoautosta
Marttalan mukaan tapaukset, joissa autoliike vaatii kuluttajalta hyvitystä kuluttajan antamasta vaihtoautosta, ovat yleistyneet.
Kuluttaja ovat yleisesti niitä, jotka kääntyy tilanteissa kuluttajaneuvonnan puoleen. Usein kuluttajat kyselevät autoliikkeen vaatimusten oikeutuksesta ja kohtuullisuudesta.
Joskus tilanne voi olla kuitenkin sellainen, että kuluttaja itsekään ei ole huomannut vikaa, josta autoliike vaatii korvauksia.
Esimerkiksi tuontiautojen kanssa yleisemmät matkamittareihin liitttyvien sumutuksien jäljet voivat johtaa paljon pidemmälle kuin edelliselle omistajalle.
– Kuluttajariitalautakunnassa on ratkaistu sellainen auto, jossa matkamittarin lukema heitti 70 000 kilometriä. Siinä tapauksessa autokauppa sitten purettiin. Katsottiin, että on niin merkittävä virhe, Marttala kertoo.
Mitä kaikkea vaihtoautokaupassa sitten kannattaa ottaa huomioon, ettei joudu itse maksajaksi? Marttala kertoo MTV Uutiset Liven lähetyksessä mistä tässä ilmiössä on kyse.