Yli 7 000 HUSin potilasta sai turhan tekstiviestin – syynä arvostellun Apotti-järjestelmän sisällä tapahtunut "inhimillinen virhe"

10:18img
Video: Miten käy jo valmiiksi pitkien hoitojonojen, kun Apotti-potilastietojärjestelmä otetaan laajempaan käyttöön?
Julkaistu 23.10.2020 16:12

MTV UUTISET – STT

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) potilaille on lähtenyt turhia tekstiviestejä, kertoo sairaanhoitopiiri tiedotteessa.

HUS kertoo muistutusviestejä lähteneen yli 7 000 henkilölle eilen aamulla tapahtuneen virheen vuoksi.

Virhe liittyy potilastietojärjestelmä Apotin lokakuun lopussa tapahtuvaa käyttöönottoa edeltävään ajanvaraustietojen automaattiseen siirtoon vanhasta Uranus-järjestelmästä.

Tiedotteen mukaan Apotti-yrityksen sisällä tapahtuneen inhimillisen virheen vuoksi järjestelmä lähetti ajanvarauksia koskevan muistutusviestin potilaille tiedonsiirron yhteydessä.

HUS kertoo pahoittelevansa tapahtunutta.

Apotista on käyty viime aikoina paljon julkista keskustelua ja muun muassa sairaanhoitajat ovat arvostelleet järjestelmää.

Lue lisää: 

Sairaanhoitajat pisteyttivät potilastietojärjestelmät, Apotti pärjäsi heikoiten – Tehy: Ongelmat johtaneet jopa hengenvaarallisiin tilanteisiin

Potilastietojärjestelmä Apotin massiivinen laajennus saa henkilöstöltä kritiikkiä: "Toivottavasti pelot ovat turhia ja meillä on hyvä järjestelmä"

Tuoreimmat aiheesta

HUS