Päättynyt F1-kausi jätti ilmaan monta mielenkiintoista kysymystä, jotka herättävät keskustelua jo ennen kuin valmistautuminen kauteen 2021 voi kunnolla alkaa. MTV Urheilun F1-toimittajat Mikko Hyytiä ja Antti Rämänen käyvät läpi näitä aiheita läpi.
1. OSA: Onko tämä F1-kuski liian hyvä hukattavaksi? – "Löysi ylimääräisen vaihteen kun kävi selväksi ettei jatkoa ole luvassa"
Juttusarjan toisessa osassa pureudutaan kahteen väittämään: Valtteri Bottasta uhkaavaan uuden työpaikan etsintään ja poikkeuskauden poikkeuspiirteeseen: useisiin punaisiin lippuihin.
Valtteri Bottas joutuu etsimään uuden tallin kaudelle 2022
Antti:
Ensi alkuun ajattelin, että näin siinä tulee käymään, mutta nyt tarkemmin ajateltuna tässä saattaakin tulla yllätyskäänne vielä ensi vuoden aikana. George Russell antoi sellaisen näytön osaamisestaan, että hän tulee mitä todennäköisimmin ottamaan paikan Mercedeksellä kaudella 2022. Voidaan mennä sen verran asioiden edelle, että jos ja kun Lewis Hamilton varmistaa kahdeksannen mestaruuden ensi kaudella, niin haluaako hän oikeasti ottaa miehestä mittaa nousevaa Russellia vastaan? Voi olla, että Hamilton päättääkin vetäytyä, mikä taas toisi Mercedekselle jatkuvuuden nimissä tarpeen tarrata Bottakseen.
Mikko:
Kuljettaja toisensa jälkeen aina väittää, ettei ole millään tavalla kiinnostunut tilastoista; se tulee mukamas kaikille suurena yllätyksenä, kun he ohittavat legendan x tilastokategoriassa y. Hamilton on ollut tässä suhteessa täysin samanlainen kuin monet muut, ja jotenkin on helppo ajatella niin, että Hamilton haluaisi poistua kilparadoilta mestarina. Tämä ei toki poissulje sitä, että Hamilton ottaisi vielä Russellin heittämän haasteen vastaan. Toivottavasti ottaa – silläkin uhalla, että se tarkoittaisi Bottakselle lähtöä Mersulta. Jos kauden 2022 uudet säännöt menevät edes osittain yksiin niille asetettujen tavoitteiden kanssa, sarjassa voi olla parin vuoden päästä Bottaksellekin useita hyviä, kilpailukykyisiä vaihtoehtoja.
Punaiset liput, pysykää poissa
Mikko:
Kyllä, Mercedes oli taas kerran ylivoimainen, mutta kausi 2020 tuotti viime vuosiin nähden täysin poikkeuksellisen määrän yllätystuloksia. Vuosina 2015–2019 Mercedes, Red Bull ja Ferrari veivät 95 prosenttia kaikista palkintosijoista, mutta tänä vuonna tuo lukema oli ”vain” 80. Osaltaan tämä johtui siitä, että tällä kaudella – varsinkin kauden loppupuolella – nähtiin poikkeuksellisen paljon punaisia lippuja. Itse asiassa kyseessä oli vasta neljäs kerta viimeiseen 30 vuoteen, kun punaista lippua heilutettiin kauden aikana neljään eri otteeseen. Yllätystulokset ovat sinällään kivoja, mutta toivottavasti tästä ei tule ihan uutta normaalia nyt kun kilvanajoa yritetään saada sääntömuutoksilla buustattua. Varsinkaan Romain Grosjeanin ulosajon kaltaisia tilanteita ei ole kovin kiva katsella.
Antti:
Punaiset liput tekevät aina katkon kisan keskelle. Toki ne tarjoavat välillä rata-asetelmista riippuen täysin hulluja asetelmia uusintalähtöihin, kun joku varikkokäyntiään pihdannut häntäpään kuski onkin yhtäkkiä eturiveissä. Samalla ruudukosta tehdyt uusintastartit luovat mahdollisuuden uusille kolareille, jolloin kisa voi taas olla hetken päästä seis. Ainoa perusteltu syy punaisten lippujen hanakalle käytölle on ratavirkailijoiden ja kuskien turvallisuuden varmistaminen. Tästä ei saa edelleenkään tinkiä.