MTV Sportin F1-toimitus tekee yhteenvedon formula ykkösten kauden 2015 onnistujista ja epäonnistujista.
Kausi päättyi viikonloppuna Abu Dhabin iltavaloihin. Nico Rosberg voitti viimeiset kolme kisaa, mutta kuljettajien MM-titteli meni raivoisan alkukauden ajaneelle Lewis Hamiltonille. Mercedes nappasi toista vuotta peräkkäin valmistajien MM-pystin suvereenilla esityksellä. Ferrari oli ainoa, joka pystyi nipistämään Mersuilta kolme osakilpailuvoittoa.
TOP5:
1. Lewis Hamilton
Kausien välissä Nico Rosberg hioi kisavauhtiaan simulaattorissa ja hänen piti olla valmiina iskemään tallikaverinsa kimppuun heti alkukaudesta. Toisin kävi. Hamilton aloitti vuoden murhaavasti viemällä Rosbergilta täydellisesti tämän viime kauden aseen eli aika-ajot. Rosberg pääsi alkukesästä hätyyttelemään voitettuaan kolme kisaa neljästä, mutta kauden kääntyessä jälkipuoliskolleen Hamilton otti ehkä uransa dominoivimmat voitot.
2. Ferrari
V6-turbomoottorien aikakautta on soimattu kahdesta syystä: ensin haukuttiin pölynimurilta kuulostavia autoja ja pian Mercedeksen ylivoimaa. Kovin suurta uhkaa saksalaisvalmistaja ei vielä tälläkään kaudella kokenut, mutta Ferrarin nousu keskikastista takaisin parrasvaloihin on ollut elintärkeä asia lajin kannalta. Ensi kaudella italialaisille kelpaa vain merkkimestaruus, mutta sen saavuttaminen vaatii vielä toista jättiharppausta auton kehityksessä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Sebastian Vettel
Nelinkertainen maailmanmestari olisi varmasti vaihtanut osan Red Bullilla hankituista mestaruuksistaan siihen, että saa taistella voitoista Ferrarilla. Vettelin siirtyessä Maranellon mieheksi menestyksestä ei ollut mitään takuita, mutta saksalainen ajoi voittoon jo toisessa kisassaan Ferrarilla. Kauden aikana kävi selväksi, että Vettel on Ferrarille kullanarvoinen lisä, todellinen inspiraation ja positiivisen energian lähde. Tulevalla kaudella yhteistyö tallikaveri Kimi Räikkösen kanssa toimii takuuvarmasti ja suomalaisittain on myös ikävä kyllä todettava se, että silloin sijoituksia pelataan todennäköisesti enemmän Vettelin pussiin.
4. Max Verstappen
Häntä pidettiin liian nuorena F1-auton rattiin ja vaaran hetkiä nähtiinkin, mutta kaikeksi onneksi tulokaskausi on nyt kunnialla takana. Ajokorttikin on jo 18-vuotiaan nuorukaisen taskussa. Verstappenin ainoaksi miinukseksi on laskettava muutamat ylimieliset kommentit kokeneemmista F1-kuskeista, mutta kaikella sähäkkyydellään hollantilainen on tehnyt selvän pesäeron niihin seinäruusuihin, joita F1-sarjassa käy jatkuvasti parin kauden visiitillä. Verstappen on tullut jäädäkseen ja hänelle todennäköisin paikka kaudella 2017 on Ferrarin ratissa - varsinkin, jos Toro Rosso päätyy ensi kaudella käyttämään italialaismoottoreita.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Kulisseissa tapahtuu
Jos ratatapahtumista on joskus vaikea keksiä puhuttavaa, niin taustalla tapahtuu sitäkin enemmän. Tämän kauden aikana olemme seurata muun muassa seuraavia näytelmiä:
- Kimi Räikköselle annettaan neljä kuukautta potkuja ja hän joutuu kisa toisensa jälkeen todistamaan olevansa Ferrari-paikan arvoinen, ettei häntä korvata Valtteri Bottaksella.
- Red Bull haukkuu moottorivalmistajansa Renaultin lyttyyn, suunnittelee siirtyvänsä muutaman vuoden viiveellä Audin moottoreihin, mutta sillä välillä olisi löydettävä korvaava valmistaja jostain. Mercedes ei huoli, Honda ei kykene ja Ferrari antaisi vain vuoden vanhan moottorinsa.
- Sauber-tallin kausi käynnistyy Melbournen oikeustalolta, kun talli oli tehnyt edellisen kauden aikana sopimuksia useammankin kuskin kanssa. Giedo van der Garde vaatii vielä kisaviikonloppua pääsyä autoon ja tilalle valitut kuskit Felipe Nasr ja Marcus Ericsson joutuvat aloittamaan kautensa todistajanaitiosta.
Ja mikä on yhteistä näille kaikille farsseille? Se, että draaman jälkeen palataan lähtöruutuun. Räikkönen jatkaa Ferrarilla, Red Bull Renaultin moottoreilla ja Sauber saa pitää talloa sopimuksensa, kun tarjolle tulee paremmin maksavia kuljettajia.
FLOP5:
1. McLaren-Honda
Tallilla on huimat perinteet, rahaa ja tilaisuus palkata kaksi maailmanmestaria kuskeikseen. Moottorivalmistajaksi tulee aikoinaan kuusi mestaruutta putkeen voittanut Honda, joka on löytänyt uutta kunnianhimoa moottoriurheilua kohtaan. Mikä voi mennä vikaan? Näköjään kaikki. Japanilaiset ottivat kauden aikana kohteliaasti kaiken syyn niskoilleen, kun moottori toisensa jälkeen laukesi radalle, mutta kovin paljon paremmin ei McLarenkaan autonsa rakentamisessa onnistunut. On vaikea uskoa, että muutamassa kuukaudessa tapahtuisi niin paljon asioita, että McLarenista tulisi jälleen todellinen haastaja edes Williamsille tai Red Bullille.
2. Red Bull-Renault
Formula ykkösissä toimii nykyisellään neljä moottorivalmistajaa, joista vain kaksi on onnistunut rakentamaan luotettavan ja suorituskykyisen hybridimoottorin. Renaultin pudotus neljän vuoden mestaruushuumasta V6-aikakaudelle oli karu jo vuonna 2014, mutta siitä huolimatta ranskalaiset rypivät samassa suossa myös vuotta myöhemmin. Tilannetta ei ole auttanut sekään, että Red Bull on kuolevaisten joukkoon jouduttuaan käyttäytynyt niin lapsellisesti ja itsekkäästi kuin mahdollista. Uhkailut F1-sarjan jättämisellä olivat varmasti osittain ihan aitoja, mutta sekin kertoo enemmän vain siitä, että energiajuomajätti ei ole tottunut missään tekemisissään vastoinkäymisiin. Mahdollinen yhteistyö Audin kanssa kuulosti itse asiassa aika kiinnostavalta, mutta Volkswagen-konsernin ajauduttua päästöskandaaliin, Red Bullille jäi hyvin vähän muita vaihtoehtoja kuin jatkaa Renaultin asiakkaana.
3. Fernando Alonso
Jotta kausi olisi McLarenille ja Hondalle mahdollisimman nöyryyttävä, siihen tarvitaan tietysti kuljettaja, joka aiheuttaa tallin sisällä mahdollisimman paljon ristiriitoja ja julkista häpäisyä. Ja häpäisi Alonso samalla myös itsensä. Testeissä tapahtuneen onnettomuuden jälleen kaikki olivat onnellisia, ettei espanjalaiselle käynyt mitään vakavampaa, mutta kauden edetessä diagnoosia olisi ollut syytä miettiä uudelleen. Alonson tiimiradioon huutelema kritiikki on toki ollut suunnattoman viihdyttävää, mutta se on taatusti tehnyt tallin ja hänen välilleen sellaisen railon, jota on paha enää paikata.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Kimi Räikkönen
Tämä saattaa kirpaista, mutta on se sanottava ääneen: Räikkösen kausi oli iso pettymys. Kokonaisuutena onnistuneita viikonloppuja oli sinivalkoistenkin lasien läpi katsomalla korkeintaan kaksi tai kolme. Aina meni joko aika-ajot tai kisa pieleen mitä uskomattomimmista syistä. Osa epäonnistumisten syistä on niin hämäriä, ettei niistä pysty sanomaan, oliko vika lopulta Räikkösessä vai autossa. Se mitä viivan alle jää, on kuitenkin karua kertomaa: tallikaveri Vettel toi Ferrarin kaikki kolme voittoa ja toi tallin MM-pisteistä lähes kaksi kolmasosaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. F1-sarjan kehitys
MM-sarja oli tällä kaudella huomattavasti edellisiä vuosia mielenkiintoisempi, mutta siitä kaikki kunnia menee Ferrarille. Hybridimoottorien aikakausi on tehnyt valtavaa hallaa lajille, mutta siitä pois siirtyminen uhkaa käydä autonvalmistajille liian kalliiksi. Vuodesta 2017 alkava uudistus pyrkii lähinnä lisäämään lajin ulkoista näyttävyyttä, mutta kilpailullisesta puolesta on oltava yhä huolissaan. Hyvän downforcen omaavaa autoa on jo nykyisellään vaikea ohittaa radalla ja mikä on tallien ratkaisu tähän? Lisää downforcea.