Päättynyt F1-kausi jätti ilmaan monta mielenkiintoista kysymystä, jotka herättävät keskustelua jo ennen kuin valmistautuminen kauteen 2021 voi kunnolla alkaa. MTV Urheilun F1-toimittajat Mikko Hyytiä ja Antti Rämänen käyvät läpi näitä aiheita läpi.
Juttusarjan viidennessä ja viimeisessä osassa pureudutaan kahteen väittämään: Kimi Räikkösen ja laajemmin koko F1-sarjan tulevaisuuteen.
Kimi Räikkönen ajaa vielä 2022
Mikko:
Räikkösen F1-ura on monien mielestä jo nyt yliajalla, mutta kyllähän kausi 2020 osoitti sen, ettei 41-vuotias ole ollenkaan liian vanha ykkösiin – kunhan motivaatio on kohdallaan. Jos Räikkönen näin vaikean kauden jälkeen on valmis jatkamaan uraansa, niin mitä sellaista ensi kaudella voisi tapahtua, joka yhtäkkiä tappaisi hänen intohimonsa? Kausi 2022 on sekä talleille että kuljettajille uusi ja mielenkiintoinen haaste, ja Räikkönen on monta kertaa sanonut tykkäävänsä paitsi kilvanajosta myös haasteista. Kokonaan toinen asia on tietysti se, tarjotaanko Räikköselle vielä ensi kauden jälkeen sopimusta.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen oli F1-sarjan kiistakapulana 20 vuotta sitten – nämä Mika Häkkisen isän sanat osuivat naulan kantaan
Antti:
Räikköselle uran jatkaminen Alfa Romeolla on kuin puuhailisi jotain omassa autotallissa. Onneksi hänelle löytyi läheltä tällainen tapa päättää ura, sillä Ferrarin jännitteitä hän tuskin olisi loputtomiin jaksanut. Jos Alfa Romeo selviää koronavuoden aiheuttamista talousrasitteista ja saa Ferrarilta tätä kautta vahvemman moottorin, tiimin olisi mahdollista kamppailla vähän paremmistakin sijoista. Ja sen Kimi siirtyessään toki tiedostikin, ettei paikkoja viiden joukossa ole luvassa kuin satumaisten yhteensattumien kautta. Räikkösellä tuskin on kiire mihinkään niin kauan kuin Alfa Romeolla on hänelle käyttöä.
Autotehtaita on muutaman vuoden päästä vielä nykyistä vähemmän
Antti:
Hondan lähtö vuoden kuluttua ja Renault’n päätös siirtää F1-toimintonsa Alpine-brändin alle ovat jo todella huolestuttavia merkkejä. Mercedes saattaa vielä toimia lähivuosina samoin. Ehkä vielä palaamme aikaan, jolloin autoyhtiöt toimivat enää lähinnä moottorivalmistajina tiimien taustalla, mutta ehkä se olisi ainoa tie saada eri valmistajat jatkamaan edes jollain tavalla lajin parissa. Paljon riippuu seuraavan moottorisopimuksen suuntaviivoista.
LUE MYÖS: Michael Schumacherin vaimo astui yllättäen valokeilaan – piti koskettavan puheen aviomiehestään
Mikko:
Mikäs se vanha viisaus olikaan: voita sunnuntaina, myy maanantaina. Ei ihme, että kyseessä on VANHA viisaus; ei se taida enää näin mennä. Aika vaikea on nähdä, että F1 onnistuisi siinä, missä yksikään toinen moottoriurheilusarja ei tunnu onnistuvan. F1:ssä näkyvyys on tietysti jotain ihan muuta kuin pienemmissä lajeissa, mutta samaa voi sanoa kuluistakin – siitäkin huolimatta, että niitä nyt yritetään karsia.