Rallin MM-sarjassa ollaan jännän äärellä, kun uudet Rally1-autot saavat tulikasteensa Monte Carlon MM-rallissa tällä viikolla.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Toyotan urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström myöntää, että kiirettä on pitänyt. Edellinen kausi päättyi vasta marraskuussa, jonka jälkeen tiimit ovat testanneet vimmatusti uusia kilpa-autojaan.
– Meidän työpajallamme yö ei kuulunut sanavarastoon ainakaan muutaman viikon aikana, Lindström naureskelee.
– Olen erittäin tyytyväinen työhön, jonka tiimimme on saanut aikaiseksi. Työtä on todella riittänyt, sillä meille annettiin hybridiyksiköt, mutta samalla aktiivinen keskilukko ja rattivaiheet otettiin pois. Koko paketti on siis täysin erilainen.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala: "Ilmassa paljon kysymysmerkkejä" – Monte Carlon avausralli nyt entistä haastavampi
Tiimien lisäksi myös kuljettajat ovat joutuneet ahkeroimaan ajotyylin muutoksen kanssa. Tekniikan karsiminen ja hybridiyksikön tulo pakottaa kuskit sopeutumaan.
– Kuskeille tilanne on hankala, sillä heillä ei ole mitään vertailupohjaa olemassa. Auto on hyvin erilainen vanhoihin verrattuna, Lindström kuvailee.
Monte Carlon MM-ralli käynnistyy torstai-iltana. Neljän ajopäivän jälkeen saadaan ensimmäinen osviitta siitä, mikä tiimi on onnistunut parhaiten uuden Rally1-auton kehityksessä. Lindström luottaa, että ainakin Toyotalla kaikki kivet ja kannot on käännetty, jotta yllätyksiä tulisi mahdollisimman vähän.
Entä jo auton kehitystyössä on menty jollain osa-alueella täysin metsään? Kuinka pitkään mahdolliset päivitykset veisivät?
– Eihän se koskaan ole helppoa, jos jokin asia on mennyt täysin pieleen autossa. Uskon kuitenkin, että me olemme tutkineet kaiken. Varmasti jotain pieniä muutoksia tulee jo ensimmäisen kisan jälkeen, mutta tuskin mitään valtavan suurta itse auton osalta, Lindström toteaa.