1990-luvulla juomakulttuuri muuttui Suomessa astetta kansainvälisemmäksi. Ruotsinlaivan hienoudet saatiin vihdoin myös mantereelle ja drinkkilaseista tutut ananasviipaleet vaihtuivat lennossa limeen.
Lapin matkailuopiston Rovaniemen yksikön ravintolapalveluiden opettaja Ari Manninen kertoi MTV:n Makuja.fi -sivustolle menneiden vuosikymmenten juomatrendeistä. Vuonna 1988 ensi kertaa baaritiskin takana työskentelyn aloittanut Manninen muisteli haastattelussa ensin 80-luvun ilmiöitä – ja nyt on vuorossa rakastettu ysäri.
Muistatko sinä vielä 1990-luvulla baareihin rantautuneet Hot Shotit, vai hurahditko kenties kansainvälisiin juomabrändeihin, kuten Jack Daniels-viskiin?
Lue myös:
Sininen enkeli, Ville Vallaton, Ampiainen – muistatko vielä nämä baarien 80- ja 90-lukujen suosikit?
Hot Shotteja, Ville Vallattomia ja vodkaa
Mannisen mukaan 1990-luvun alussa jatkui hyvin pitkälti sama, tilpehööreistään ja väreistään tuttujen juomien trendi. Juomakulttuuri alkoi kuitenkin pikku hiljaa myös kansainvälistyä.
– Kotimaisia tuotteita ryhdyttiin korvaamaan ulkomaisilla: kotimaiset viskit vaihtuivat Jack Danielsiin, joka oli silloin todella kova juttu. Tuli Pisang Ambon ja Ville Vallaton -drinkit.
Mannisen mukaan 90-luvulla tapahtui paljon, vaikka toisinaan ammatillinen meininki vaikuttikin pysähtyneeltä.
– Pohjoisessa vuosikymmen tuntui vierivän ohi Hot Shotteja väsätessä ja Koskenkorvaa kulloinkin muodissa olleella pidentäjällä lantratessa. Tänään Vichyllä, huomenna Ananas Lightilla tai Russchianilla, ylihuomenna Aurinko Palmalla, kuvailee Manninen vuosikymmentä Virtuaalibaari-blogissaan.
– Suosittuja drinkkejä olivat muun muassa Musta Ryssä ja Paratiisi. Cuba Libreä pidettiin todella hienona juttuna. Caipiroska taisi tulla vuonna 1995, muistelee Manninen.
Selkeä ero 80- ja 90-lukujen välillä onkin Mannisen mukaan vodkan suosion nouseminen. Vielä 80-luvulla vodkaa pidettiin lähinnä vanhempien herrojen juomana, eikä sitä nautiskeltu baareissa. Ysäri sen sijaan toi mukanaan erilaiset maustetut vodkat, kuten karpalolla, ananaksella ja limellä maustetut versiot Finlandia Vodkasta.
Ananas sai jäädä ja Salmari sekoitti Suomen
Kasaridrinkkien hittihedelmä ananas sai 90-luvulla pikku hiljaa väistyä uusien eksoottisten raaka-aineiden tieltä. Kansainvälinen drinkkikulttuuri rantautui Suomeen – mistäpä muualtakaan kuin risteilylaivoilta.
– Ananaksen tilalle alkoi tulla muita raaka-aineita, kuten limeä, jotka olivat jo tuttuja Ruotsinlaivoilta. Raaka-aineisiin alkoi tulla enemmän valinnanvaraa.
Ruotsinlaivalta onkin alun perin peräisin myös yksi erityinen juoma, joka valloitti koko Suomen.
– Salmarista porukka meni aivan sekaisin, Manninen muistelee.
Salmarin eli salmiakkikossun keksi 90-luvulla baarimikkona työskennellyt ja sittemmin artistina menestynyt Jari Sillanpää. Sillapää työskenteli tuolloin Silja Linella ja on haastatteluissa kertonut kehitelleensä laivan baarissa erilaisia karkkipohjaisia juomia. Tärkein innovaatio oli tietenkin salmari.
Drinkkibaareja ja irkkupubeja
90-luvulla eteläiseen Suomeen syntyi myös puhtaita drinkkibaareja, kuten Helsinkiin vuonna 1999 perustettu Sling In. Samaan aikaan suosiotaan kasvattivat myös irkkupubit, joiden suosion myötä myös erikoisoluet lisääntyivät. Mannisen mukaan drinkkilistoissa alettiin käyttää cocktail-sanan sijaan drinks -muotoa.
Kokonaisuudessaan 1990-luku oli siis muutosten aikaa, vaikka 80-luvun Miami Vicen inspiroima värikkyys ei mihinkään vielä kadonnutkaan.
– Ja kaikki nämä muutokset tapahtuivat rahaa takovissa yökerhoissa, verenpainetta nostattavan teknomusiikin pauhussa, Ville Vallattoman kera, Manninen summaa.
Lähteet: Virtuaaliblogi.fi, Ari Mannisen haastattelu