Monet menneiltä vuosikymmeniltä tutut cocktailit ovat nousseet uuteen suosioon. Yksi näistä on floridalaislähtöinen juomasekoitus Sex on the beach.
Erilaiset retrodrinkit ovat jo pitkään kiinnostaneet suomalaisia. Baareissa laseihin on janoisille suomalaisille rakennettu monenlaisia klassikkojuomia, kuten Negroneja ja Old Fashioned -cocktaileja.
Kerroimme aiemmin MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla helsinkiläisbaarista, joka on erikoistunut retrodrinkkeihin.
Lue lisää: Helsinkiläisbaarissa kitataan nyt menneiden vuosikymmenten hittijuomia – nämä retrodrinkit käyvät kaupaksi
Trooppiset ja värikkäät juomat kiinnostavat
Viime vuosi kuitenkin osoitti pienen muutoksen retrojuomatrendeissä.
– Nyt on valloillaan trooppisten makujen, värikkäiden ja helposti nautittavien pitkien juomien trendi. Se on eräänlainen vastatrendi näille negroni-tyyppisille juomille, kertoo baarimestari Mikael Karttunen.
Viime vuonna Suomen kansa piti kaksin käsin kiinni Piña Colada -drinkeistään, kiitos Käärijän. Piña Coladan tyylisten juomien suosio on tullut jäädäkseen ja hittijuoman rinnalle on noussut nyt myös muita "tuulahduksia menneisyydestä".
Lue myös: Vieläkö joku juo Sinisiä enkeleitä tai Ville Vallattomia? Selvitimme, mitä juomia laivojen baareissa nyt tilataan
Sex on the beach -juoman uusi tuleminen
Yksi nouseva juoma on nimittäin klassinen Sex on the beach. Trooppisen hedelmäisessä juomasekoituksessa on karpalomehua, appelsiinimehua, persikkalikööriä, vodkaa ja limeä.
Legendaarisen drinkin alkuperästä on olemassa kaksi erilaista teoriaa, mutta joka tapauksessa se näyttäisi olevan kotoisin Floridasta.
Tarinan mukaan juoman keksi baarimikko nimeltä Ted, joka työskenteli Confetti’s-nimisessä baarissa. Kun persikkaliköörifirma järjesti kansallisen myyntikilpailun siitä, kuka myy eniten yrityksen edustamaa likööriä baarissaan, päätti baarimikko pistää oman kortensa kekoon.
Hän keksi cocktailin, jolle antoi nimeksi Sex on the beach. Miksi? Confetti’s-baarissa vieraili paljon kevätlomalle bilettämään saapuvia opiskelijoita ja baarimikko Ted ajatteli heidän saapuvan Floridaan kahdesta syystä: rannan ja seksin vuoksi.
Lue myös: Tästä sex on the beach -drinkki on saanut nimensä
Kansa janoaa valmiita juomasekoituksia ja helppoutta
Piña Coladan ja Sex on the beach -tyylisten juomien suosiota selittää myös helppouden trendi. Vaikka drinkkien teko alusta loppuun saakka itse onkin Karttusen mukaan edelleen suosittua, moni haluaa myös oikaista helpoimman kautta. Niinpä juomavalmistajat ovat alkaneet tehdä suosikkicocktailien tyylisiä valmiita juomasekoituksia.
Anoran senior brand manager Katja Berntzen vahvistaa, että klassisille cocktaileille löytyy kysyntää monissa eri muodoissa.
– Ne tunnistetaan ja tunnetaan. Välillä ne on enemmän trendikkäitä ja välillä vähemmän. Nyt näkyy selkeästi, että tietyt klassikkococktailit nousevat, koska niitä muokataan myös valmiisiin juomasekoituksiin.
Kuluttajat arvostavat makuelämyksiä, mutta eivät välttämättä aina jaksa itse nähdä vaivaa erilaisten juomasekoitusten valmistamiseen.
Berntzenin mukaan nousevia juomia ovat piña coladan ja sex on the beachin lisäksi muun muassa klassikot, kuten Ampiainen, Kelkka ja Irma.