Burgerimiehenä tunnetun Akseli Herlevin Naughty BRGR -ketjussa rikottiin tavoiteltu myyntiennätys jo kahdessa viikossa.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin maaliskuussa Naughty BRGR -ravintolaketjun kunnianhimoisesta tavoitteesta myydä 30 000 burgeria kolmen viikon ravintolasulun aikana.
Naughty BRGR -ketjulla on ravintoloita Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä, ja niissä työllistettynä vakituisesti noin 100 henkilöä. Ravintolayhtiö avasi koronapandemian aikana uudet ravintolat Helsinkiin ja Espooseen ja seuraava avautuu Lahteen huhtikuussa.
Ravintoloitsija Akseli Herlevi kertoi MTV:lle, että ravintolaketjussa myydään normaaliaikanakin kolmen viikon aikajaksolla lähes sama määrä burgereita, noin 8000 burgeria viikossa. On kuitenkin eri asia myydä tällaisia määriä silloin, kun ravintolat ovat kiinni ja saavat myydä ruokaa vain ulos.
– Aiomme pistää koronaperkeleelle hanttiin, Herlevi totesi tuolloin.
30 000 burgerin myyntiennätys rikki kahdessa viikossa
Nyt ravintolasta tiedotetaan, että 30 000 burgerin ennätys paukkui rikki jo kahdessa viikossa. Ketjun mukaan hampurilaiset osoittautuivat koronasulun hittituotteeksi ja niiden kysyntä yllätti myös tekijänsä. Lomautusten sijaan ravintolayhtiö joutuikin osittain perumaan henkilökuntansa vapaita, sillä burgereita on tilattu ravintoloista ennätystahtiin.
Koska etämyynnin kannattavuus on ravintolamyyntiä heikompaa, tulee myynnin jatkua kovana myös uusien rajoitusten aikana.
– On ollut huikeaa nähdä, millä fiiliksellä asiakkaamme ja tiimimme ovat tässä ankarassa tilanteessa toimineet ja tiedostan, että olemme etuoikeutettuja. On ollut liikuttavaa nähdä kuinka fanimme ovat auttaneet, eli tilanneet ruokaa ja jakaneet viestiämme. Noutoannosten ulosmyynti suoraan tai asiakkaille toimitettavaksi ei valitettavasti kuitenkaan sovi kaikkien ravintoloiden konseptiin, kertoo ravintoloitsija Herlevi.
Herlevi sanoo olevansa todella huolissaan sekä omista että muidenkin ravintoloista. Uusien rajoitusten myötä ahdinko syvenee entisestään.
– Vaikka ulosmyynnin kannattavuus on heikkoa, eivät arvomme anna periksi siinä, että iskisimme hanskat nyt tiskiin. Pystyäksemme jatkamaan valitsemallamme koronataistelun tiellä, on take away -burgereita pakko myydä jokaisena uutena sulkuviikkona noin 10 000.
"Kaikilta vaaditaan nyt pitkää pinnaa ja taistelutahtoa"
Samaan aikaan, kun Naughty BRGR saavutti 30 000 myytyä burgeria ennätysajassa, suunnittelee hallitus ravintolasululle kolmen viikon jatkoaikaa sekä harvinaisen rajuja liikkumisen ja liiketoiminnan rajoituksia.
– Rajoitukset muuttuvat viikoittain, joten kaikilta vaaditaan nyt pitkää pinnaa ja taistelutahtoa. Koska suomalaiset ansaitsevat hyvää ruokaa myös rajoitusten jälkeen, olisi upeaa, että kuluttajat näyttäisivät tukensa ravintolakentälle esimerkiksi paikallisten pientoimijoiden lahjakortteja ostamalla, Herlevi pohtii ja jatkaa vielä:
– Kyllä ne lämpimät kesäpäivät ja maskivapaat terassikelit juhannukseen mennessä koittavat, kunhan rokotustahti tästä kiristyy. Siihen saakka painamme puita uuniin minkä pystymme.
Lue myös: Kiinteät kulut jopa 90 000 euroa kolmessa kuukaudessa, tukea irtosi alle 10 000 euroa – ravintoloitsija lyö tiskiin karut faktat: "Tämä on musertavaa"
***
Oletko huomannut tätä yksityiskohtaa McDonald'sin nugeteissa?