Ravintolat sulkeutuvat, mutta Akseli Herlevi meinaa silti tehdä 30 000 burgerin myyntiennätyksen: "Aiomme pistää koronaperkeleelle hanttiin"

Kuuban burgeri Akseli Herlevi
MTV

Burgerimiehenä tunnettu, Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja Akseli Herlevi tähtää hampurilaisketjussaan myyntiennätykseen kolmen viikon ravintolasulusta huolimatta.

Videolla: Burgeriguru Akseli Herlevi opettaa Valtteri Bottakselle hampurilaisen tekemisen salat.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivustolla kerrottiin aiemmin, miten ravintola-alalla ollaa suhtauduttu viranomaisten päätökseen sulkea ravintolat kolmeksi viikoksi. Ravintolat saavat myydä ruokaa vain mukaan. 

–  Kyllähän tämä suoraan sanottuna v*tuttaa. Kyllä me kaikki tällä alalla ymmärrämme, että tauti on vaarallinen. Mutta tämä tuntuu jotenkin kohtuuttomalta. Meillä rupeaa oikeasti olemaan ihmisillä kyse elämästä ja kuolemasta, keittiömestari Hans Välimäkitotesi MTV:lle helmikuun lopussa.

Osa ravintoloitsijoista päätti pistää suoraan pillit pussiin ja sulkea paikkansa kokonaan poikkeusajaksi. Toiset kehittelevät paraikaa erilaisia take-awayruokakonsepteja pitääkseen pyörät pyörimässä. Keittiömestari Henri Alén puolestaan kertoi tempaisevansa hyväntekeväisyyskokkailun merkeissä.


Akseli Herlevi aikoo myydä 30 000 hampurilaista

Keittiömestari Akseli Herlevin perustamat Naughty BRGR -ravintolat sen sijaan pitävät keittiönsä toiminnassa ravintolasulun ajan. Ketjulla on ravintoloita Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä, ja niissä työllistettynä vakituisesti noin 100 henkilöä. Ravintolayhtiö avasi koronapandemian aikana uudet ravintolat Helsinkiin ja Espooseen ja seuraava avautuu Lahteen huhtikuussa.

Nyt ilmoitetun maaliskuisen koronasulun aikana ravintolayhtiö tavoittelee myyvänsä 30 000 hampurilaista ja pitämään koko henkilökuntansa töissä ilman lomautuksia. Herlevi kertoo MTV:lle, että ravintolaketjussa myydään normaaliaikanakin kolmen viikon aikajaksolla lähes sama määrä burgereita, noin 8000 burgeria viikossa. On kuitenkin eri asia myydä tällaisia määriä silloin, kun ravintolat ovat kiinni ja saavat myydä ruokaa vain ulos. 

Herlevin mukaan Suomen ravintolakenttä on jo vuoden ajan roikkunut löysässä hirressä ja kohtuuttomien, eri tahoilta heitettyjen epäilyjen kohteena.

– Tartuntaluvut on kuitenkin saatava painumaan alas ja jos ravintolasyömisen lopettaminen auttaa siihen, olkoon niin. Sulku ei uskoakseni vie ihmisiltä kuitenkaan nälkää syödä hyvin, joten me teemme kaikkemme pitääksemme ravintolat auki ja piisit kuumina tilanteesta riippumatta. Tavoitteenamme on myydä tämän kolmen viikon sulun aikana ennätysmäiset 30 000 burgeria. Joudumme maaliskuussa sopeuttamaan liiketoimintaamme, mutta teemme sen henkilöstön sijaan ruokalistan ja hintojen kautta, kertoo ravintoloitsija Herlevi.

Naughty BRGR -konsernin toimitusjohtaja Lars Oehlandtin  mukaan tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että esimerkiksi annosten hintoja ruokansa itse noutaville "lasketaan merkittävästi". Lisäksi ketju on sopinut esimerkiksi Foodoran kanssa ilmaisista kuljetuksista kolmen viikon ajaksi.

Herlevi painottaa, että on yrittäjän ja työnantajan vastuulla luoda ja ylläpitää työpaikkoja. 

–  Yrittäjällä on onneksi myös vapaus päättää, miten erilaisissa tilanteissa luovitaan. Me aiomme pistää koronaperkeleelle hanttiin töitä tekemällä ja paistamalla kodeissaan kärvisteleville asiakkaille  burgereita, lupaa Herlevi.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat