Alko tiedottaa helmikuun myynneistään ja paljastaa samalla uuden juoma-aluevaltauksen.
Vaikka Alkon litramyynti on laskusuuntainen, alkoholittomat juomat tekevät aiempaa paremmin kauppansa.
Alkon helmikuun 2025 litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia juomia ostettiin kuitenkin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkoholittomien myynti nousi peräti 47,6 prosenttia.
Alkon mukaan sen myynnin kehityksessä näkyvät alkoholijuomaveron ja arvonlisäveron korotukset sekä alkoholilainmuutos.
Lue myös: Tämän lonkeron myynti loppuu
Energiajuomat myyntiin
Samalla Alko tiedottaa ottavansa kokeiluun uuden tuoteryhmän, energiajuomat. Näitä juomia myydään Alkossa vain 18 vuotta täyttäneille.
Tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppisen mukaan alkoholittomien juomien valikoimaa halutaan kehittää, koska ne kiinnostavat suomalaisia.
– Alkoholittomien oluiden ja viinien lisäksi tuomme 25. maaliskuuta alkaen valikoimaamme kokeiluluonteisesti energiajuomat, joita asiakkaamme ovat kovasti valikoimaamme toivoneet. Meiltä niitä ostaakseen tulee olla vähintään 18-vuotias, Kauppinen kertoo Alkon tiedotteessa.
Kauppisen mukaan myös juomasekoitusten kuten maustettujen long drinkien suosio jatkuu.
– Helmikuussa tämä näkyi meillä tuoteryhmän litramyynnin 24 prosentin kasvuna, jota siivitti valikoimaan tulleet uutuudet.
Katso myös: Coca-Cola, Red Bull, ED ja kahvi – näin paljon eri juomissa on kofeiinia
1:12Katso juomien kofeiinivertailu!