Ruoan verkkokauppa Oda on nyt aloittanut toimintansa pääkaupunkiseudulla. Yritys kertoo tiedotteessaan, miten se aikoo haastaa kilpailijat alalla.
Viime keväänä uutisoitiin norjalaisen ruokakauppaketju Odan aikeista rantautua Suomen markkinoille loppuvuodesta 2021. Tuolloin kerrottiin, että Oda on saavuttanut kotimaassaan Norjassa yli 70 prosentin markkinaosuuden ja yritys uskoi haastavansa alan kilpailijat toden teolla myös Suomessa.
– Suomi on ruoan verkkokaupan osalta yhä alipalveltu markkina. Ruokakauppa on keskittynyt täällä kolmelle toimijalle ja edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten. Oda aikoo olla neljäs merkittävä ruokakauppa Suomessa ja tuoda suomalaisille lisää valinnanvaraa. Haluamme tehdä Odasta suomalaisten lempiruokakaupan netissä, Oda Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi totesi viime keväänä.
Odan toiminta starttasi, mutta päihittääkö se K- ja S-ryhmän?
Nyt Odalta tiedotetaan, että sen toiminta on pärähtänyt käyntiin pääkaupunkiseudulla eli Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Ketjulla ei ole lainkaan kivijalkakaupaa, vaan ruokaostokset toimitetaan Vantaalla sijaitsevasta keräilykeskuksesta. Tilaukset tehdään mobiilisovelluksella.
Tällä hetkellä suurimmat ruoan verkkokauppatoimijat ovat Suomessa K-ryhmä sekä S-ryhmä. Molemmat kauppaketjut ovat satsanneet verkkokauppojensa toimintaan toden teolla ja kehitystä on vauhdittanut erityisesti pandemia-aika.
Kaupan alaan erikoistunut analyytikko Arhi Kivilahti arvioi viime syksynä Kauppalehdelle Keskon ja S-ryhmän olevan ruoan verkkokaupassa melko tasoissa, noin 5–10 prosenttiyksikön päässä toisistaan. Ennen korona-aikaa markkinaa johti varhain verkkokauppatarjonnan avannut S-ryhmä, mutta Kesko otti sitä kiinni nopein askelin jo ennen pandemiaa
Miten Oda sitten aikoo haastaa kilpailijansa? Toimitusjohtaja Tobias Niemen mukaan yksi oleellisimmista kilpailuvalteista on kotiinkuljetusten hinta.
– Kotiinkuljetuksen hinta on ollut yksi isoimmista kynnyskysymyksistä, sillä siitä on joutunut Suomessa maksamaan tuntuvaa noin 10 euron lisämaksua tuotteiden päälle. Odalla kotiinkuljetus maksaa toimitusajan mukaan 0 euroa tai enintään muutaman euron.
Toimitusaikoihinkin on satsattu: jos kuljetus myöhästyy sovitusta aikahaarukasta yli vartin, hyvitetään se asiakkaalle automaattisesti.
Mikä on halvin ruoan verkkokauppa? Iltalehti teki ostoskorivertailun
Entäpä sitten tuotteiden hintataso? Nopea valikoimavertailu paljastaa, että tuotteiden hinta Odassa saattaa olla hieman kilpailijoita kalliimpi.
Iltalehden tekemä ostoskorivertailu kuitenkin paljastaa, että ostosten loppusumma kotiinkuljetuksen kanssa jää uudella tulokkaalla pienemmäksi. Lehden vertailussa kotiinkuljetus ruuhka-aikaan espoolaisista K-Citymarket- ja Prisma-kaupoista maksoi 10,90 euroa, kun Odalla toimituskulut olivat 0 euroa.
K- ja S-ryhmästä kuitenkin muistutetaan lehdelle, että hintavertailusta puuttuivat kauppojen omat merkit ja esimerkiksi Plussa-tarjoukset. Lopullinen hinta riippuu siis monesta eri tekijästä, kuten valitusta toimitusajasta sekä ostoskorin sisällöstä.
Suppeammat valikoimat, mutta enemmän kotimaista
Odan myytävästä ruoasta ja käyttötavarasta yli 80 prosenttia on kotimaisia eli niiden alkuperä- tai valmistusmaa on Suomi. Valikoimat ovat kuitenkin selkeästi muita isoja kauppaketjuja suppeammat.
– Emme halua, että asiakkaan täytyy pähkäillä lukemattomien, toisiaan muistuttavien vaihtoehtojen kanssa, sanoo Odan kaupallinen johtaja Anne Terimo tiedotteessa.
Oda on saanut yhteistyökumppaneikseen muun muassa helsinkiläisen lihakauppa Roslundin ja helmikuun puolivälistä alkaen myyntiin tulee myös tuoreita leipomotuotteita esimerkiksi turkulaiselta MBakerylta.
Lue myös: Ostitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos
Lähteet: Oda, Iltalehti, Kauppalehti