Keväällä lanseerattu rieslingrosee nousi hitiksi ja nyt juomaa aletaan myydä myös hanapakkauksessa. Aivan kaikki eivät kuitenkaan innostuneet perinteitä rikkovasta juomasta sen tultua markkinoille.
Videolla: Tiedätkö, miten hanapakkaus kannattaisi oikeasti avata?
Kerroimme huhtikuussa täysin uudenlaisesta tuotteesta, rieslingroseesta, joka oli rantautumassa Suomen Alkoihin. Juomalle povattiin jo tuolloin menestystä ja ennustus osui oikeaan: roseeviiniä ja rieslingiä yhdistävästä uutuudesta muodostui hitti.
Nyt idean kehittäjä kertoo rieslingroseevalikoiman laajenevan myös pienellä hanapakkauksella.
– Suomessa juotavasta viinistä reilut 40 prosenttia myydään hanapakkauksissa. Rieslingroseen lyhyessä ajassa saaman erittäin suuren suosion jatkoksi ajattelemme, että sitä olisi sitä hyvä olla saatavilla myös hanapakkauksessa, kertoo rieslingroseen isä, Master of Wine Tuomas Meriluoto.
Hanaviinien suosio kasvanut koko ajan
Meriluodon mukaan suomalaiset suhtautuvat hanaviineihin erittäin myönteisesti. Suosiota selittää se, että hanapakkaukset ovat tiettyihin tilanteisiin, kuten piknikille, veneeseen tai mökkeilyyn sopiva pakkausmuoto. Alan asiantuntijat kertoivat MTV:lle jo keväällä, että hanaviinipakkauksiin on viime vuosina tullut yhä laadukkaampia viinejä.
Rieslingroseeta saa nyt myös 1,5 litran hanapakkauksessa.
– Hanaviinejä on ollut markkinoilla jo parikymmentä vuotta, joten Suomessa on nyt ihan keski-ikään ehtinyt kuluttajakunta jolle hanapakkaus on ihan yhtä normaali pakkaus viinille kuin pullokin, kommentoi Meriluoto.
Viinien keskiostoksen hinta Suomessa on kasvanut vuosittain jo pitkään. Viimeisten vuosien aikana on ollut nähtävissä, että hanapakkauksissakin halutaan premiumia ja siitä ollaan valmiita maksamaan.
– Tavoittaakseen kuluttajan kiinnostuksen, pätevät hanapakkauksiin aivan samat lainalaisuudet kuin pulloihinkin: ulkoasun, pakkausmateriaalin ja sisällönkin on oltava laadukasta. Kiinnostus laadukkaampiin hanaviineihin on lisännyt myöst tarjontaa pienemmissä pakkauskoissa.Tyypillisesti hanapakkaukset ovat olleet kolmen litran suuruisia, mutta nyt markkinoille on on tullut enemmän pieniä pakkausvaihtoehtoja, Meriluoto jatkaa.
Rieslingroseen kohdalla yksi asia on yllättänyt tuotteen kehittäjän: juoma tuntuu erityisesti miellyttäneen ihmisiä, jotka ovat yhdistäneet sitä erilaisten, ehkä tavallisille roseeviineille liiankin ronskien ruokien kanssa.
– Yllätyin siitä, miten monet kertoivat kuinka yllättävän hyvin rieslingrosee on vaikkapa toiminut jopa tulisten, voimakkaan savuisten sekä itämaisittain maustettujen ruokien kumppanina. Ehkä parhaiten mieleen ovat jääneet maininnat savustetuista katkaravuista tai kiviuunipizzat jotka ovat näyttäneet olevan suosittuja tänä kesänä.
Lainsäädäntö aiheutti mutkia matkaan
Rieslingrosee on riesling-viiniin pohjautuva roseeviinin kaltainen juoma. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Rieslingrosee on valmistettu lisäämällä riesling rypäleestä valmistettuun valkoviiniin punaisista rypäleistä valmistettua viini. Rieslingroseen valmistustekniikka on sama, jota hyödynnetään myös esimerkiksi roseesamppanjan valmistuksessa. Tavalliset roseeviinit yleisesti valmistetaan pelkkien punaisten rypäleiden mehusta, mutta punaviiniä lyhyemmällä kuorikontaktilla.
Eurooppalainen viinilainsäädäntö ei kuitenkaan tunne rieslingroseen valmistuksessa käytettyä menetelmää muualla kuin samppanjassa.
– Tämä aiheutti meille melkoisesti mutkia matkaan. Viinilainsäädännöllä on erittäin tärkeä rooli, sillä se suojelee viinialueita, tuottajia, maanomistajia, viinityylejä ja perinteitä, joten vaikka emme nähneetkään että tämänkaltainen "uusi" tuotekokeilu kenellekään olisi tuottanut mitään haittaa niin laki on laki.
Lopulta Meriluoto kumppaneineen päätti muokata valmistusmenetelmää niin, että saksalaiseen That's Neiss Pink Riesling'iin lisättiin minimaalinen tilkka vettä. Sen jälkeen juomaa ei enää katsota viiniksi, vaan juomasekoitukseksi.
– Uuden Maailman maissa, kuten Chilessä, josta toinen valmistamamme rieslingrosee saapuu, tekniikka on sallittu ja Digno Riesling Rose luokitellaankin normaaliin tapaan roseeviiniksi, Tuomas Meriluoto kertoo.
"Muutama perinteiden puolestapuhuja on kyllä pahoittanut mielensä"
Viinialan asiantuntijoiden ja äänekkäimpien harrastajien keskuudessa uusi idea on otettu vastaan pääsääntöisesti myönteisesti, mutta mahtuu mukaan myös kritiikkiä.
– Muutama perinteiden puolestapuhuja on kyllä pahoittanut mielensä, mutta otan sen kohteliaisuutena. Jotain kiinnostavaa ollaan onnistuttu tekemään näköjään koska keskustelua syntyy.
Meriluoto painottaa, että mitään uutta ei synny, jos ei uskalleta innovoida myös lakien ja ehkä tavoiksi muodostuneiden perinteiden ulkopuolella.
– Ja kun näin tehdään niin joku harmistuu joko siksi, että uusi idea koetaan jotenkin uhaksi, tai silkasta kateudesta. Se että nyt haluttiin tehdä roseeviinin kaltaista juomaa käyttämällä tekniikkaa, joka on kuitenkin sallittu roseeviinin valmistuksessa esimerkiksi samppanjassa ja käytännössä kaikkialla Euroopan ulkopuolella, mutta ei Saksassa, ei minulle riittänyt syyksi laittaa hanskoja naulaan, Meriluoto perustelee ja jatkaa vielä:
– Olen sitä mieltä että viinejä kuten muitakin juomia ja elintarvikkeita tehdään kuluttajille ja kyllä markkinat sitten näyttävät kiinnostuksen kautta onko idealle tilausta. Ehkäpä rieslingrosee nyt osoittauduttuaan menestykseksi avaa keskustelua siitä, kannattaako ehkä jotain historiallisesti järkevän kuuloista lakipykälää vähän tarkastella peilaten moderniin markkinaan ja miettiä, että tehdäänkö viinejä aina samalla kaavalla ja samojen sääntöjen puitteissa, vai kiirehtiä pysymään kuluttajien kiinnostuksien mukana mahdollisimman hyvin.
Meriluodon mukaan on typerää, että esimerkiksi That's Neiss Pink Riesling varmasti ymmärretään roseeviiniksi ja sellaisena sitä ostetaan ja juodaan, mutta "lakikikkailun" johdosta sitä ei Alkon myymälöissä löydy roseeviinien hyllystä, vaan juomasekoituksista.