Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Huomasitko? Ruokakauppojen suosikkituotteisiin tehtiin merkittävä muutos

shutterstock_1623083158
Monien ruokakauppojen suosikkituotteiden ravintosisältöä on muokattu terveellisempään suuntaan. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 26.03.2025 17:32

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Monissa suomalaiskauppojen tuotteissa on vuosien varrella vaivihkaa vähennetty muun muassa suolan ja sokerin määrää. Nyt muutoksista kertoo K-ryhmä.

K-ryhmä tiedottaa vähentäneensä omien merkkien tuotteistaan lisättyä sokeria, suolaa ja tyydyttynyttä rasvaa. Ravintosisältöä on muokattu monissa Pirkan, Pirkka Parhaat -merkin sekä K-Menun arjen perustuotteissa. Tuotekehityksen kohteena ovat olleet muun muassa tietyt muro- ja viljatuotteet, valmisruoat, mehut ja lihajalosteet. 

K-ryhmän päivittäistavaratoimialan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske kertoo muutoksen koskeneen tähän mennessä yli 90 tuotetta, joista on vähennetty yhteensä yli 17 000 kiloa suolaa, yli 32 000 kiloa tyydyttynyttä rasvaa ja yli 123 000 kiloa sokeria.

Pinaattikeitosta lähti yli 36 prosenttia sokeria

pinaattikeittoMuun muassa pakastepinaattikeiton ravintosisältöä on rukattu uuteen uskoon. Kuvituskuva.Shutterstock

Yksi uudistetuista tuotteista on pakasteena myytävä pinaattikeitto. Ravintosisällön uudistamisen myötä yhdessä Pirkka-pinaattikeittopaketissa on nyt 11,2 grammaa sokeria (aiemmin 17,6 grammaa), 8 grammaa tyydyttynyttä rasvaa (aiemmin 11,6 grammaa) ja 2,08 grammaa suolaa (aiemmin 2,4 grammaa). 

K-ryhmästä muistutetaan, että usein esimerkiksi sokerin vähentäminen vaikuttaa myös tuotteen muihin ominaisuuksiin. Tällöin myös muiden ainesosien määrää on muokattava. Vastullisuusjohtaja Jäske kuitenkin vakuuttaa, että tuotteiden mausta ei tingitä. 

Tiesitkö? Suomalaisten miesten suolan saanti on keskimäärin 9,5 grammaa vuorokaudessa ja naisten 6,9 grammaa vuorokaudessa. Saantisuositus on alle 5 grammaa vuorokaudessa.

K-ryhmän tuotemuutokset ovat osa yrityksen terveellisyystiekarttaa, jolla pyritään tekemään hyvinvointia edistäviä ruokavalintoja asiakkaille helpommaksi. Tavoitteena on muun muassa lisätä Sydänmerkki-tuotteiden määrää sekä lisätä kuluttajien kasvisten kulutusta.

Lue myös: Älä osta aina pakastealtaasta! Legendaarisen keiton voi tehdä helposti itse

Muutkin kaupat ja elintarvikevalmistajat lähteneet ravitsemustalkoisiin

Myös muun muassa Lidlillä on ollut vastaavanlainen projekti käynnissä vuodesta 2015. Kauppaketjun tavoitteena oli vähentää lisätyn suolan ja sokerin määrää omien merkkien tuotteissa 20 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. 

Lisäksi tuotteissa on pyritty lisäämään pehmeitä rasvoja ja täysjyväviljojen osuutta. Vuonna 2017 Lidl oli jo vähentänyt sokerin määrää muun muassa mustikkakeitossa, mehuissa ja mansikkajogurtissa. Suolan määrää sen sijaan pudotettiin esimerkiksi maksalaatikosta ja pakastepizzasta. 

– Vuosina 2015–2023 vähensimme oman merkin tuotteistamme 16 prosenttia suolaa ja 14 prosenttia sokeria. Reseptejä muokataan niin, että maku ei kärsi, Lidlin viestinnästä kerrotaan MTV Uutisille.

Lidlin mukaan esimerkiksi päärynäjuoman sokeripitoisuutta vähennettiin 33 prosenttia ja margariinin suolapitoisuutta 44 prosenttia. 

Myös elintarvikevalmistajat ovat lähteneet ravitsemustalkoisiin ja kehittäneet viime vuosina muun muassa uusia vähemmän suolaa sisältäviä innovaatioita. Tästä esimerkkinä ovat muun muassa Valion kehittämä maitosuola ValSa sekä HK:n makusuola. Molemmat innovaatiot mahdollistavat suolan vähentämisen elintarvikkeista niin, että sitä ei välttämättä huomaa tuotteen maussa.

Lue myös: Miten kävi leikkeleiden suosion? Kaupat vastaavat

Katso myös: Onko ruisleipä terveellistä?

1:42imgMikä tieto leipäpaketin kyljestä kannattaa ehdottomasti aina tarkistaa? Asiantuntija vastaa.

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa