Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Mitä ihmettä? Suomalaiskaupoissa myydään järjettömän halpaa kahvia

xtra kahvi ruokakauppa
Monet suomalaisille tutut kahvit voivat maksaa jo kymmenen euroa paketilta. Silti kaupoista löytyy myös parin euron kahvipaketteja. Miten tämä on mahdollista?MTV
Julkaistu 11.04.2025 07:43

Wenla Wallin

wenla.wallin@mtv.fi

Kahvi on nyt ennätyksellisen kallista, mutta silti halvimpien valmistajien kahvit maksavat vain muutamia euroja kilolta. Miten tämä on mahdollista?

Huonot kahvisadot ovat nostaneet kahvin hinnan korkeammaksi kuin koskaan. Markettien halvimpien kahvien hintoihin tilanne ei näytä vaikuttaneen.

Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs kertoo MTV Uutisille tuotteiden hintoihin vaikuttavan raaka-aineiden hinnat, teollisuuden ja kaupan väliset neuvottelut sekä markkina- ja kilpailutilanne. 

– Jos kahvipaketti maksaa pari euroa, niin tietää se kulua meille, Heinrichs sanoo.

Lidlillä tuotteen halpaan hintaan vaikutetaan toiminnan kaikissa vaiheissa. Toimintatavoissa Lidlin jakelukeskuksissa ja myymälöissä pyritään Heinrichsin mukaan tehokkuuteen niin energiankäytössä kuin kierrätyksessä ja pakkausmateriaaleissa. Euroopan suurin vähittäistavaraketju saavuttaa tehokkuus- ja kustannushyötyä myös suurilla valmistusmäärillä. 

Lidlin edullisin kahvi oli huhtikuun alussa Emilia Classic, jonka kilohinta oli 4,98 euroa eli 2,49 euroa paketilta.

Lue myös: Vuoden paras suodatinkahvi on valittu

Asiakkaalle säästöä markettien suurista hankintaeristä

S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Mikko Kovalainen kertoo kahvipakettien hinnoittelun olevan aina tuotekohtaista.  

– Kahvi on satokausituote, ja raakakahvin hinnat vaihtelevat vuotuisten satojen mukaan.

Kovalainen kertoo raakakahvin hinnan olleen nousussa muun muassa Brasiliassa ja Vietnamissa johtuen kuivuudesta. Kahvin hintaan S-ryhmän kaupoissa vaikuttavat juuri satokausi, raakakahvin hinta sekä markkinatilanne.

S-ryhmän valikoiman edullisimpia kahveja ovat Reino & Aino Reinon sumppi sekä Xtra-tuotemerkin suodatinkahvi. Kovalainen kertoo Reinon sumppi -kahvin edullisen hinnan perustuvan siihen, että kyseessä on poistuva tuote. 

– Edullisella hinnalla pyrimme vauhdittamaan poistuneen tuotteen myyntiä, tehden tilaa hyllyssä uusille tuotteille.

Xtra on S-ryhmän oma tuotemerkki, ja merkin vaaleapaahtoisen suodatinkahvin kilohinta oli huhtikuussa noin 4,98 euroa eli 2,49 euroa paketilta.. 

– Oma merkki -tuotteiden edullisemmat hinnat ovat mahdollisia muun muassa siksi, että hankintaerät ovat isoja, pakkaukset yksinkertaisia ja tuotteiden markkinointikulut ovat maltillisia, Kovalainen kertoo.

Lue myös: "Halpa kahvi on hävinnyt" – paahtimoista kerrotaan, mitä suosikkijuomalle seuraavaksi tapahtuu

K-Menu kahvi valmistetaan eri lajikkeesta kuin brändikahvit

Keskon osto- ja myyntijohtaja Tuuli Luoma kertoo kahvin hinnan määräytyvän pörssissä, jossa tapahtuvat muutokset vaikuttavat kuluttajahintoihin myös Suomessa.

Keskon valikoiman edullisimpiin kahveihin kuuluu oman tuotemerkin K-Menun vaaleapaahtoinen suodatinkahvi, jonka kilohinta oli huhtikuun alussa noin 5,18 euroa eli 2,59 euroa paketilta.. Edullisen hinnan takana on Luoman mukaan useampia syitä.

K-Menu kahvin edullisen hinnan mahdollistaa muun muassa se, että kahvi on kokonaan robustaa, kun taas niin sanotut brändikahvit ovat pääsääntöisesti arabicaa.

Robusta ja Arabica ovat kahvipapulajeja.

Myös tuotteen markkinointikustannukset pidetään Luoman mukaan minimissä.

Tämän lisäksi hinta saadaan pysymään edullisena pitkälti samoilla keinoilla kuin Lidlissä ja S-ryhmällä – hankkimalla kahvi suurissa erissä sekä pitämällä pakkaus yksinkertaisena. 

Katso myös: Kahvipaketti voi maksaa jopa kymmenen euroa! 

0:28imgTästä kahvin korkea hinta johtuu.

Lue myös: Ruotsalaistutkimus: Työpaikkasi kahvi voi sairastuttaa

Tuoreimmat aiheesta

Kahvi