Ingman hyppää mukaan hävikkitrendiin ja lanseeraa oman "jämäjäätelönsä".
Videolla kerrotaan, miten saat jäätelön näppärästi säilymään autossa helteellä.
Erilaiset hävikkituotteet ovat nyt suosittuja. Useat elintarvikevalmistajat ovat jo ehtineet lanseerata omat hävikkiherkkunssa. Esimerkiksi Fazer toi viime vuoden syyskussa myyntiin oman Makea moka -karkkipussin, joka koostuu ylijäämämakeisista. Karkkipussit pakataan kerran kuukaudessa, ja ne rakentuvat yhteensä 88 mahdollisesta karkkikomponentista, riippuen kuukauden aikana syntyvästä hävikistä.
Maaliskuussa uutisoitiin puolestaan helsinkiläisen ruokakaupan kauppiasveljesten Teemu ja Ilari Tikkalan Bananasajäämä-banaanijäätelöstä. Kyseessä on Suomen Jäätelön ja K-ruokakaupan yhdessä ideoima vegaaninen kierrätysbanaanijäätelö.
Ingmanilta oma "jämäjäätelö" Hupsis
Nyt hävikkiruokahuumaan lähtee mukaan myös Ingman, joka tuo myyntiin oman Hupsis-jäätelönsä. Ingmanilta kerrotaan, että jäätelönvalmistuksessa käytettäviä koneita käynnistettäessä syntyy aina niin sanottua palautusmassaa, joka on valtaosin mennyt hävikkiin. Nyt Ingman pakkaa tuon jäätelömassan vähittäismyyntiin, uusiutuvista materiaaleista valmistettuihin litran pakkauksiin.
– Pohdimme jatkuvasti sitä, kuinka saisimme toiminnastamme entistäkin vastuullisempaa ja miten voisimme vastata ruokahävikin vastaiseen yhteiskunnalliseen trendiin. Hupsiksen osalta kyseessä on maultaan ja rakenteeltaan täysin identtinen tuote muun jäätelön kanssa, joten ruokahävikin vähentäminen tällä tavoin tuntui luontevalta, toteaa Senior Brand Manager Lotta Blomster Ingmanilta.
Myös Hupsiksen pakkaus on ainutlaatuinen: siinä on käytetty uudentyyppistä uusiutuvaa kartonkimateriaalia, jonka ohut muovipinnoite on valmistettu sokeriruo’osta. Uutusjäätelö ilmestyy heinäkuussa kahden makuvaihtoehdon kera Prisman sekä S-marketin valikoimiin. Myöhemmin syyskuussa Hupsis -jäätelöt tulevat myös K-ryhmän myymälöihin.
– Päädyimme aluksi kahteen makuvarianttiin, Suklaa-kinuski-pähkinä- sekä Suklaa-lakritsikermajäätelöihin. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan sitä, kuinka kuluttajat ottavat tuotteet vastaan. Jatkossa saatamme tuoda konseptin alle myös muita makuvaihtoehtoja, jatkaa Blomster.