Makeat ja kauniisti muotoillut simpukkasuklaat kuuluvat monen suomalaisen joulunaikaan. Vaikka pehmeät konvehdit jakavat mielipiteitä, ne saivat alkunsa kahden suklaanrakastajan mielten liitosta.
Vuonna 1958 kaksi belgialaista rakastavaista, Guy Foubert ja Liliane, yhdistivät rakkautensa sekä toisiinsa että suklaaseen. He avioituivat ja ryhtyivät valmistamaan makeisia kotonaan.
Suklaamestari Guy kehitteli simpukkasuklaiden praliinitäytteen paahdetuista, karamellisoiduista hasselpähkinöistä. Liliane suunnitteli suklaakonvehtien mereneläviä muistuttavat muodot sekä marmorimaisen pinnan. Valkoisen sekä tumman suklaan luoma väriyhdistelmä symbolisoi kahden rakastavaisen yhteen punoutunutta elämää.
Guy + Liliane = Guylian
Keskenään kietoutuivat myös Guyn ja Lilianen etunimet. He yhdistivät ne ja ryhtyivät myymään tuotoksiaan nimellä Guylian.
Kotoaan pariskunta myi suklaakonvehtejaan paikallisiin suklaakauppoihin. Guylianin belgialaiset suklaat saavuttivat suuren suosion, ja tätä nykyä niitä myydäänkin 120 maassa.
Yhtiön ikonisin tuote lienee juuri simpukkasuklaa ja erityisesti suklaarasiasta löytyvä merihevosen muotoinen konvehti. Se eroaa oikeasta merihevosesta – sen lisäksi, että on suklaata – siinä, että konvehtiin muotoiltu häntä kiertyy väärään suuntaan.
Merihevonen on muodostunut Guylian-yhtiölle niin tärkeäksi, että suklaafirma on meriluonnon suojeluun perehtyneen Project Seahorse -järjestön päärahoittaja.
Joulun myyntipiikki näkyy myös Lidlissä
Simpukkasuklaan muodostuttua maailmanlaajuiseksi hitiksi, alkoivat myös muut makeisvalmistajat tuottaa omia versioitaan rakastavaisten keksimästä herkusta.
Guylianin aidot ja alkuperäiset simpukkasuklaat maksavat 7-8 euroa per rasia. Muiden valmistajien versioita voi saada yli puolet halvemmalla.
Simpukkasuklaita myy muun muassa saksalaislähtöinen kauppaketju Lidl. Suomen Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio kertoo, että simpukkasuklaita myydään kauppaketjussa vuoden ympäri.
– J.D. Grossin simpukkasuklaat ovat olleet vakiovalikoimassamme alusta alkaen, eli yli 15 vuotta. Nämä belgialaiset UTZ-sertifioidut laatusuklaat ovat todella suosittuja asiakkaidemme keskuudessa ja myyntipiikit osuvat makeisten sesonkeihin kuten joulu, pääsiäinen ja ystävänpäivä. Joulun myyntipiikki on noin viidennes tuotteen koko vuoden myynnistä, Hansio kertoo.
Lähde: Guylian
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.