Tämän blogin lähestyessä 10 vuoden ikää, on aika siirtyä menulla eteenpäin. Aloitin Sivumaun maaliskuussa 2010. MTV3:lle päädyin 2012 tammikuussa yleisen haun pohjalta. Maikkarin sivut tarjosivat hienon ponnahduslaudan kehittyneempään tekemiseen. Blogipostauksia ehti kertyä tänne yli 800 kpl.
Nyt on aika siirtyä takaisin kotipesälle, osoitteeseen www.sivumaku.fi.
Blogi ei ole siellä vielä tämän kirjoittamishetkellä valmis järjettömän kiireisen syksyn ja joulumenojen takia, mutta joululoman aikana yritän saada sen paketoitua, samalla opetellen sivuston rakentamista.
Pysyt parhaiten kärryillä uusista herkullisista ruoista ja tuulista seuraamalla Sivumakua Facebookissa, Instagramissa (myös Stories) ja Twitterissä.
8 VUODEN KYLÄILY. Näinä kahdeksana Maikkari-vuotena Sivumaku on kasvanut pienestä haastajasta melko tunnetuksi ruokablogiksi, jolla on vielä kasapäin saavutettavaa. Pienintäkään kisaväsymistä ei ole ollut eikä ole näköpiirissä. Ruoka ja juoma kun ovat siitä kiitollisia asioita, että ne koskettavat jokaista päivää oli blogia tai ei. Ja kun sellainen on, haastaa se käsittelemään aihetta päässä ja suussa enemmän tietoisesti kuin pelkkänä nautiskelijana. Sen kautta olen oppinut valtavasti ruoasta ja juomasta.
Olennaisin seikka, joka pitää omaa aktiivista mielenkiintoa Sivumakuun yllä, ovat sen seuraajat. Itselleni en jaksaisi kauaa kirjoitella. Olette superaktiivinen seuraajakunta, jonka kanssa on joka päivä ilo vaihtaa ajatuksia somen kanavissa, oli keskustelu sitten mukavaa tai tiukkaa. Ruoka jakaa mielipiteitä paikoin jyrkästikin ja olen erilaisten näkemysten kautta oppinut niin ruoasta kuin ihmisistä näinä vuosina valtavasti. Mitä nöyrin ja suurin kiitos siitä teille. On upeaa, että vaikka et olisikaan jokaisesta asiasta samaa mieltä kanssani, jaksat silti olla läsnä ja kertoa, kun olen mielestäsi oikeassa tai väärässä. Haluan kuulla ne molemmat. Omat näkemykseni ovat eläneet maailman ja keskustelujen mukana vuosikymmenen aikana paikoin vahvastikin.
Keräsin muuten yhteen ruoan ja juoman pariin kasaantunutta työhistoriaani ja sain tulokseksi:
• 9,5 vuotta ruoka- ja juomabloggarina
• 4 vuotta ravintolatoimittajana
• 20 000 FB-postausta ruoasta, juomasta ja ravintoloista
• 900 blogipostausta ruoasta, juomasta ja ravintoloista
• 1300 Instagram-postausta ruoasta ja juomasta
• 250 ravintola-arvostelua
• 30 ravintolan markkinointia yht. 10 vuotta
• 2 ravintoloita käsittelevän lehden konseptointi, taitto ja toimitus
• 7 kk Tampereen rotissöörien tiedotus- ja markkinointivastaavana
• 7 kesää burgerinpaistajana
• 8 kerralla saatua porttikieltoa ravintoloihin
MUUTOSTEN 2010-LUKU. Siinä missä 2010-luku alkoi karppausbuumilla, vaihtui lihaisan ruokavalion ihannointi kevyempään ja ilmastoystävällisempään trendiin vuosikymmenen lopulla. Toisaalta syömme yhä enemmän lihaa kuin koskaan aiemmin. 2020-luvulla vegetrendi kasvanee voimakkaasti ja käsitys ruoasta arjessa muuttuu jossain määrin.
Mutta myös paheelliselle herkuttelulle on yhä paikkansa. Ruokavaliossa olennaista ei ole sen heikoimmat lenkit, vaan se, mitä syöt usein. Esim. veganismi ei tule olemaan avaintekijä ympäristöystävällisemmässä ruokakulttuurissa, vaan se, että lihansyöjät ottavat viikkoon yhden tai pari kasvisruokapäivää lisää tai vaihtavat vaikka lounaat kasvisruoaksi. Tai muuttavat annoksen pääpainon lihasta lisukkeisiin. Kotimaisuutta tietenkin suosien. Nämä keinot järisyttäisivät jo ruokakulttuurin ja -kulutuksen mannerlaattoja ja siinä on suuntaviivoja tämän blogin jatkoon.
2020. Maikkarin väki kertoi pitävänsä näitä sisältöjä elossa ainakin toistaiseksi, joten suosikkireseptejä ei tarvitse lähteä copy-pastettamaan. Uuteen blogiin on jo takataskussa kaikenlaista sisältöä, jahka saan ensin bloginkin pystyyn. Uusi alusta palvelee lukijaa paljon paremmin, koska se on rakennettu blogia ajatellen. Valikoista löytyy reseptit helposti ja niitä on mukavampi selata aihepiireittäin. Muutoin meno ei muutu miksikään, joten tervetuloa jatkossa osoitteeseen www.sivumaku.fi!
Ja kiitokset Lauralle, Helille ja Petralle, jotka olivat näinä vuosina mainiona ruokaseurana!
PS. Uusi alusta mahdollistaa myös monipuolisten sisältöyhteistöiden tekemisen. Ota yhteyttä, jos tuotteesi tai palvelusi tuntuisi sopivan tähän pirtaan: skippari@gmail.com