Erikoisoluiden suosio on kasvanut viime vuosina huimasti. Olut ei ole enää pelkkä janojuoma, vaan ennen kaikkea elämys.
Oluesta on tullut trendi, kertoo Lahden Teerenpelin ravintolapäällikkö Laura Viljakainen. Erikoisolutvalikoimaan on panostettu monessa paikassa, ja myös kysyntä on kasvanut.
– Ihmiset ovat ryhtyneet rohkeasti kokeilemaan uusia vaihtoehtoja, Viljakainen kertoo.
Enää kuluttajat eivät tyydy samaan tuttuun olueeseen, vaan haluavat uusia makuelämyksiä eri tilanteisiin.
Olutta muulloinkin kuin terassilla
Vaikka olut liitetään perinteisesti terassien janojuomaksi, sen käyttö on laajentunut myös ravintoloihin ja ruoanlaittoon.
– Oluesta on tullut kilpailija viinille, ja sitä yhdistetään yhä enemmän myös ruoan kanssa, Viljakainen kertoo oluen suosiosta.
Kesäisin ihmiset kaipaavat vaaleita ja raikkaita kesäoluita. Kysyttyjä ovat myös miedommat, kakkosoluen vahvuiset vaaleat oluet. Erikoisoluiden suosioon on vaikuttanut ennen kaikkea saatavuus ja ihmisten tietoisuuden kasvaminen.
– Nykyisin pystyy helposti tutustumaan uusiin oluttyyppeihin ja löytämään oman suosikkinsa. Ravintoloissa saa myös maisteltuannoksia, eikä tarvitse heti tilata sitä puolen litran tuoppia, Viljakainen kertoo.
Oluiden ominaisuuksia korostetaan
Naisten suosituimpia kesäjuomia ovat perinteisesti kuohuviini ja sangria. Olutvalikoiman lisääntyminen on kuitenkin saanut myös naiset tutustumaan rohkeammin oluiden maailmaan.
– Koska vaihtoehtoja löytyy paljon, myös naiset ovat alkaneet juomaan olutta enemmän, Viljakainen kertoo uudesta trendistä.
Oluttyypit eivät ole uusi ilmiö, sillä erilaisia oluttyyppejä on ollut olemassa kautta aikojen. Oluttrendi on saanut kuitenkin aikaan sen, että eri oluttyyppien ominaisuuksia on ryhdytty korostamaan. Grilliruoan kanssa juodaan eri oluita kuin sauna-iltana.
Ihmisten kiinnostus oluita kohtaan on saanut myös panimot liikkeelle.
– Suomalaiset panimot ovat alkaneet tekemään laajasti erikoisoluita jokaiseen makuun.