Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo ruokalähettipalvelu Foodoran lainvastaisista menettelyistä, joihin on nyt puututtu.
Kuluttaja-asiamies on puuttunut Delivery Hero Finland Oy:n Foodora-alustan lainvastaisiin menettelyihin, jotka liittyvät esimerkiksi hintatietojen antamiseen ja sopimusehtoihin. Asiasta tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Lue myös: Wolt ja Foodora: Tämä ruoka on nyt hitti
Lisäkuluja piilotettu pikkupräntillä
Viraston mukaan Foodora on muun muassa piilottanut pikkupräntillä ruokatilauksen palvelu- ja toimitusmaksun. Näistä maksuista ei kerrottu yhtä selkeästi kuin ruoka-annosten hinnoista.
– Kuluttajalle saattoi tuossa tilausprosessin vaiheessa syntyä käsitys, että hän maksaisi tilauksestaan vain ruoka-annoksen hinnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa kerrotaan.
Kuluttaja-asiamiehen puututtua asiaan, Delivery Hero sitoutui jatkossa merkitsemään kaikki maksut selkeästi sovellukseen. Jatkossa yritys esittää tilauksen kokonaishinnan alustalla selkeästi ja oikea-aikaisesti.
– Hinta on yksi keskeisimmistä tiedoista, joiden perusteella kuluttaja tekee päätöksiä. Siksi on erityisen tärkeää, että sitä koskevat tiedot ovat selkeitä ja pitävät paikkaansa kaikissa tilausprosessin vaiheissa, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Milloin tilaus on sitova?
Lisäksi Delivery Heron ehdoissa todettiin, että kuluttajan tilauksesta tulee sitova vasta, kun Delivery Hero hyväksyy tilauksen. Kuluttaja-asiamiehen mukaan ehto poikkesi tavanomaisesta käytännöstä, jossa kuluttajan tilaus sitoo myyjää heti, kun tilaus tehdään.
Kuluttaja-asiamies katsoi, että oli kuluttajansuojalain vastaista, ettei Foodora-alustan tilauspolulla kerrottu poikkeavasta ehdosta selvästi.
Delivery Hero sitoutui jatkossa antamaan tiedon sopimusmallista tilauspolulla selkeämmin.
Hyvityksiä tarjottava rahana, ei etukoodeina
Asiakkaat ovat ovat myös tehneet ilmoituksia KKV:lle Foodoran tilausten pitkittyneistä toimitusajoista ja siitä, ettei heillä ollut mahdollisuutta peruuttaa viivästyneitä tilauksia. Kuluttajalla olisi kuluttaja-asiamiehen mukaan oikeus saada kauppa puretuksi viivästystilanteissa.
Delivery Hero sitoutui järjestämään asiakaspalvelunsa jatkossa niin, että kuluttajan kaupan purkamista koskevat pyynnöt käsitellään tehokkaasti.
Valituksia kuluttaja-asiamiehelle on tullut myös siitä, että virheiden ja viivästysten hyvityksiä on maksettu Foodoran etukoodeina. Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan kuluttajalle on kuitenki annettava aito valinnanmahdollisuus rahasuorituksen ja etukoodin välillä.
– Kuluttajan oikeuksien käyttämistä ei tule hankaloittaa esimerkiksi tarjoamalla rahasuoritusta vasta kuluttajan pyytäessä, Väänänen toteaa tiedotteessa.
Delivery Hero sitoutui tarjoamaan hyvitystä rahana oma-aloitteisemmin ensisijaisena vaihtoehtona paitsi, jos maksutapana on käytetty lounasetua.
Ajastimella toimiva tarjous ei pitänyt paikkaansa
Asiakkaille on Foodora-sovelluksessa voitu tarjota myös tarjouksia, joiden hyödyntämiseen käytettävissä oleva 15 minuutin pituinen aika esitettiin ajastimella.
Kuluttaja-asiamies katsoi, että tarjousten voimassaoloa osoittava ajastin ei pitänyt paikkaansa, koska tarjousten hyödyntäminen ei edellyttänyt tilauksen tekemistä 15 minuutissa.
Tarjous oli kuluttajan hyödynnettävissä heti tai pian ajastimen loppuun kulumisen jälkeenkin ja siten ajastin loi perättömän kiireen tunnun. Delivery Hero sitoutui muuttamaan menettelyään niin, ettei tarjouksien kestosta synny virheellistä kuvaa.
Lue myös: Ruokarobottien suosio kasvaa – näin ne selviävät Suomen olosuhteista
Katso myös: Mitä kaikkea ruokarobotin sisään mahtuu?
3:22Näin ruokarobotit toimivat.