Lidl on Suomessa niittänyt huomiota uskaliailla mainostempauksilla useaan otteeseen. Ruokakauppaketjun tuore kilpailu ei tässä suhteessa poikkea aiemmista.
Lidlin tuoreessa kuvakilpailussa Akseli Gallen-Kallelan kuuluisaa, vuonna 1891 maalattua Aino-taru-teoksen keskimmäistä osaa on muokattu rankalla kädellä: Ainon sijaan Väinämöinen hapuilee muokatussa kuvassa kinkkua. Kuvan yhteyteen on kirjoitettu pilke silmäkulmassa teksti, joka rinnastaa naiset kinkkuihin.
– Jo muinaisten aikojen suomalaiset sankarit olivat persoja hyvälle kinkulle. Mikä on alkuperäisteoksessa veteen pakenevan hahmon nimi? Vaihtoehdot: a) Marjatta b) Kyllikki c) Aino d) Annikki, päivityksessä sanaillaan.
Pian julkaisun jälkeen päivitys kuvineen on kerännyt lukuisia kommentteja. Jää nähtäväksi, täyttääkö naisen rinnastaminen kinkkuun vielä kohun piirteet vai otetaanko uskalias kuva vastaan huumorilla.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Aikoinaan oli hyvin tyypillistä viitata naisten vanhaan, stereotyyppiseen rooliin mainonnassa. Tästä esimerkkinä toimii muun muassa kodinkonevalmistaja Kenwoodin vanha mainos.
– Kokki hoitaa kaiken muun, paitsi kokkaamisen – sitä varten on vaimo, Kenwoodin vanhassa mainoksessa sanaillaan.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Lähde: Facebook