Vegetuotteita ei enää löydä kaikista Lidl-myymälöistä tietystä hyllystä. Kauppaketju perustelee tiedotteessaan ratkaisua.
Lidl testaa Suomessa hyllysijoittelun vaikutusta vegetuotteiden myyntiin. Testijakson aikana tietyistä kaupoista poistetaan kokonaan erillinen, vihreällä kyltillä varustettu vegehylly. Sen sijaan tuotteet sijoitellaan myymälässä muiden tuotteiden joukkoon.
Pilotti toteutetaan Lidlin mukaan kymmenen viikon ajan kuudessa myymälässä eri puolilla Suomea.
Mitä tapahtuu vegetuotteiden myynnille?
Kokeilun tarkoituksena on testata, vaikuttaako uusi sijoittelu tuotteiden myyntiin ja löytävätkö ne paremmin tiensä uusien asiakasryhmien ostoskoreihin.
– Vegetuotteita aktiivisesti käyttävät asiakkaamme löytävät kyllä vegehyllystä helposti tuotteensa, mutta monet ovat tottuneet tavallisella kauppareissullaan ohittamaan vegehyllyn, eivätkä näin tule kokeilleeksi esimerkiksi uusia kasvipohjaisia tuotteita, Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg toteaa tiedotteessa.
Uudet hyllypaikat saavat kylmähyllyn vegetuotteiden liäsksi myös kuivatut linssit sekä soijatuotteet. Ne sijoitellaan säilykehyllylle.
Lue myös: Pizzatäytteet muutamalla eurolla! Nerokas ruokakauppakikka
Lupaavia tuloksia muissa maissa
Lidlin mukaan vastaavanlaisia kokeiluja on aiemmin toteutettu esimerkiksi Saksassa ja Hollannissa, ja tulokset ovat olleet lupaavia.
– On kiinnostavaa nähdä, miten tällainen toimii Suomen markkinassa, Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs sanoo.
Lidlillä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 10 prosentista 20 prosenttiin.