Erilliset hävikkihyllyköt ovat lyöneet läpi ainakin K-ryhmän kaupoissa.
Videolla: Tiesitkö? Näin hevi-osaston pieni muovipussi aukeaa helposti ilman väkivaltaa.
Kerroimme syksyllä, kuinka Riihimäellä K-kauppaa pyörittävä Juuso Österman rakennutti kauppaansa oman hyllykön punalaputetuille tuotteille, joita uhkaa hävikki.
Hävikkituotteiden hyllykköön kirjattiin isolla "Last chance" eli "Viimenen mahdollisuus". Österman kertoi lokakuussa MTV:lle, miten hävikkihyllykkö lähti toimimaan kaupassa yllättävän hyvin.
"Kaikki ruoka on arvokasta ja kun se on kerran meille ostettu, niin halutaan ne myös myydä. Ruoka ei mene miksikään vaikka se viimeinen käyttöpäivä lähenee. Mietimme, että miten asiakkaat löytäisivät tuotteet helpommin, ettei niitä olisi vain kerätty johonkin nurkkaan."
Kauppias Juuso Österman MTV:lle 22.10.2020.
– Hyllykkö on nyt ollut käytössä viikon, tuotteita on mennyt huomattavasti paremmin kaupaksi ja ollaan saatu hävikin määrää suorastaan järkyttävästi pienemmäksi, kauppias kuvaili.
Hävikin määrä putosi riihimäkeläiskaupassa jopa 60 prosenttia.
Hävikkihyllyköitä löytyy nyt ympäri Suomen
Uutisen jälkeen saimme yhteydenottoja lukijoilta, jotka kertoivat hävikkihyllyjen olemassaolosta myös muissa kaupoissa. Hävikkihyllykköjä on ilmestynyt lisää ainakin moneen K-ryhmän kauppaan.
K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Timo Jäske kertoo MTV:lle, että ruokahävikki ja sen vähentäminen onkin K-ruokakaupoissa nyt tarkan seurannan alla. K-ryhmän tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä 13 prosenttia vuoden 2016 tasosta vuoden 2021 loppuun mennessä.
– Ensisijainen tavoitteemme on aina, ettei hävikkiä syntyisi. Ruokahävikin syntymistä ennaltaehkäistään muun muassa valikoimien hallinnalla, sähköisillä ennuste- ja tilausjärjestelmillä, tehokkaalla kuljetuksella ja myymälälogistiikalla, pakkausominaisuuksien optimoinnilla, viimeistä käyttöpäivää lähestyvien tuotteiden hintojen alennuksilla sekä henkilökunnan koulutuksella.
Lisäksi monet kauppiaat tekevät Jäsken mukaan yhteistyötä jonkin paikallisen hyväntekeväisyystoimijan kanssa ja lahjoittavat ruokaa vähävaraisille.
– Yksityiskohtaiset käytännöt näiden toimien osalta vaihtelevat kauppakohtaisesti, kauppiaan valitsemista toimintatavoista riippuen.
Lisäksi K-ryhmässä on kehitelty myös monenlaisia elintarvikkeita hävikkituotteista, kuten hävikki-heveistä valmistuva Hyvis-mehu.
Myös muut kauppaketjut mukana hävikkitalkoissa
K-ryhmän lisäksi myös S-ryhmässä ja Lidlissä on keksitty omat tapansa hävikin vähentämiseen. Lidlissä otettiin syksyllä 2019 käyttöön kaikissa Suomen myymälöissä aamuinen hukka-ale, jossa myydään edelliseltä päivältä yli jääneitä tuotteita. Valikoima vaihtelee päivästä toiseen sen mukaan, mitä on jäänyt myymättä. Hukka-alessa voi olla esimerkiksi yön yli levänneitä paistopisteen leipätuotteita. Hukka-aleen kuuluvat myös nii sanotut Lidlin hävikkilaatikot.