Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"

1:28img
Julkaistu 28.01.2021 17:03

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Erilliset hävikkihyllyköt ovat lyöneet läpi ainakin K-ryhmän kaupoissa. 

Videolla: Tiesitkö? Näin hevi-osaston pieni muovipussi aukeaa helposti ilman väkivaltaa. 

Kerroimme syksyllä, kuinka Riihimäellä K-kauppaa pyörittävä Juuso Österman rakennutti kauppaansa oman hyllykön punalaputetuille tuotteille, joita uhkaa hävikki.

K-Citymarket Riihimäki last chance hävikkihylly

Hävikkihyllykkö ja kauppias Juuso Österman.

Hävikkituotteiden hyllykköön kirjattiin isolla "Last chance" eli "Viimenen mahdollisuus". Österman kertoi lokakuussa MTV:lle, miten hävikkihyllykkö lähti toimimaan kaupassa yllättävän hyvin.

"Kaikki ruoka on arvokasta ja kun se on kerran meille ostettu, niin halutaan ne myös myydä. Ruoka ei mene miksikään vaikka se viimeinen käyttöpäivä lähenee. Mietimme, että miten asiakkaat löytäisivät tuotteet helpommin, ettei niitä olisi vain kerätty johonkin nurkkaan."

Kauppias Juuso Österman MTV:lle 22.10.2020. 

– Hyllykkö on nyt ollut käytössä viikon, tuotteita on mennyt huomattavasti paremmin kaupaksi ja ollaan saatu hävikin määrää suorastaan järkyttävästi pienemmäksi, kauppias kuvaili.

Hävikin määrä putosi riihimäkeläiskaupassa jopa 60 prosenttia.

Hävikkihyllyköitä löytyy nyt ympäri Suomen

Uutisen jälkeen saimme yhteydenottoja lukijoilta, jotka kertoivat hävikkihyllyjen olemassaolosta myös muissa kaupoissa. Hävikkihyllykköjä on ilmestynyt lisää ainakin moneen K-ryhmän kauppaan.

hävikki

Erillinen "Last Chance" -hyllykkö K-Citymarket Eastonissa Helsingissä. 

K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Timo Jäske kertoo MTV:lle, että ruokahävikki ja sen vähentäminen onkin K-ruokakaupoissa nyt tarkan seurannan alla. K-ryhmän tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä 13 prosenttia vuoden 2016 tasosta vuoden 2021 loppuun mennessä.

– Ensisijainen tavoitteemme on aina, ettei hävikkiä syntyisi. Ruokahävikin syntymistä ennaltaehkäistään muun muassa valikoimien hallinnalla, sähköisillä ennuste- ja tilausjärjestelmillä, tehokkaalla kuljetuksella ja myymälälogistiikalla, pakkausominaisuuksien optimoinnilla, viimeistä käyttöpäivää lähestyvien tuotteiden hintojen alennuksilla sekä henkilökunnan koulutuksella.

hävikki2

Punalaputettuja tuotteita KCM Eastonissa.

Lisäksi monet kauppiaat tekevät Jäsken mukaan yhteistyötä jonkin paikallisen hyväntekeväisyystoimijan kanssa ja lahjoittavat ruokaa vähävaraisille.

– Yksityiskohtaiset käytännöt näiden toimien osalta vaihtelevat kauppakohtaisesti, kauppiaan valitsemista toimintatavoista riippuen.

Lisäksi K-ryhmässä on kehitelty myös monenlaisia elintarvikkeita hävikkituotteista, kuten hävikki-heveistä valmistuva Hyvis-mehu. 

Myös muut kauppaketjut mukana hävikkitalkoissa

Lidl Hävikkilaatikko

Lidlin hävikkilaatikosta tuli hitti.

K-ryhmän lisäksi myös S-ryhmässä ja Lidlissä on keksitty omat tapansa hävikin vähentämiseen.  Lidlissä otettiin syksyllä 2019  käyttöön kaikissa Suomen myymälöissä aamuinen hukka-ale, jossa myydään edelliseltä päivältä yli jääneitä tuotteita. Valikoima vaihtelee päivästä toiseen sen mukaan, mitä on jäänyt myymättä. Hukka-alessa voi olla esimerkiksi yön yli levänneitä paistopisteen leipätuotteita. Hukka-aleen kuuluvat myös nii sanotut Lidlin hävikkilaatikot. 

Lue lisää: Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"

Lue myös: Miksi S-ryhmällä ei ole käytössä erillisiä hävikkihyllyjä? Näin tuotteiden hintoja alennetaan – asiakkaiden joukossa oma "punalappukulttinsa"

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka