HOK-Elannon Alepa-myymälöissä on otettu käyttöön uusi tapa myydä hävikkiuhan alla olevia hedelmiä ja vihanneksia.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu ruokakauppojen erilaisista hävikkiruokakäytännöistä. Hävikkiuhan alla olevaa ruokaa myydään suomalaisissa kauppaketjuissa alennettuina, niin sanottuina punalapputuotteina. Jokaisella toimijalla on hieman oma tapansa esimerkiksi tuotteiden esillepanoon.
K-ryhmässä on otettu monin paikoin käyttöön erilliset hävikkihyllyköt punalaputetuille tuotteille, kun taas S-ryhmä keskittyy buustaamaan punalapputuotteiden myyntiä illan tupla-alellaan. Lidlissä erityisen suosittuja ovat sen sijaan hävikkilaatikot.
Lue myös: Suomalaiset haluaisivat syödä enemmän kasviksia, mutta samalla niitä heitetään runsaasti roskiin – tutkija ruokahävikistä: "Määrät ovat aivan tolkuttomia"
Uusi hävikkikäytäntö Alepa-kauppoihin: Hevi-tuotteita eurolla kilo
Nyt HOK-Elannon Alepa-myymälöissä on otettu käyttöön jälleen uusi keino hävikin torjuntaan. HOK-Elannon tiedotteessa kerrotaan vastalanseeratusta Hyvikkihevi-käytännöstä.
Hyvikkihevissä myydään syömäkelpoisia, mutta hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia alennettuun hintaan eurolla per kilo. Hyvikkihevit on pantu esiin erilliseen myyntikalusteeseen kaupoissa.
– Merkittävä osa kaupan hävikistä tulee hedelmistä ja vihanneksista. Hyvikkihevi on loistava tapa välttää täysin syömäkelpoisten hedelmien ja vihannesten päätymistä hävikkiin, ja asiakkaat saavat tuotteita halvempaan hintaan. Tämä on siis win-win-tilanne sekä asiakkaille että kaupalle, sanoo HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki tiedotteessa.
Idea tuli henkilökunnalta
Hyvikkihevihyllyyn päätyvät tuotteet vaihtelevat luonnollisesti päivittäin sen mukaan, mitä hävikkiuhan alle sattuu päätymään.
Kattilamäen mukaan uudesta myyntitapaideasta kiitos kuuluu henkilökunnalle.
– Järjestimme henkilökunnalle ideointikilpailun hävikin vähentämiseksi. Saimme paljon loistavia ideoita, joista Hyvikkihevi päätettiin jalostaa käyttöön saakka. Ideaa kokeiltiin käytännössä muutamassa Alepassa ja sen hyvän vastaanoton rohkaisemana malli otetaan käyttöön Alepa-ketjussa, sanoo Kattilamäki.
Lue myös: Heitätkö 500 euroa taivaan tuuliin? Henri Alén muistuttaa yksinkertaisesta tavasta säästää ruokamenoissa
Ruoan menekkiä mahdotonta ennustaa
Ruokahävikkiä syntyy, koska kysynnän kysynnän tarkka ennustaminen on erittäin vaikeaa, toteaa Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu yrityksen hävikkikatsauksessa.
Esimerkiksi uusia tuotteita lanseerattaessa on mahdoton arvioida, miten hyvin ne myyvät. Lisäksi on olemassa vaihtelevia sesonkeja, poistuvia tuotteita sekä toimitusketjujen muutoksia, jotka kaikki synnyttävät hävikkiä, Järvensivu luettelee.
Hävikkiä syntyy siitäkin, että jokaisen ruokaketjun toimijan pitää periaatteessa jatkuvasti ylläpitää toimitusvarmuutta.
– Kun jokaisessa vaiheessa toimitusketjua on tällainen pieni varmuuspuskuri, niin siitä sitä ylijäämää vain syntyy- Kaupan hyllyissä ei saa olla tyhjää, koska se näyttäisi pahalta asiakkaan silmissä, eikä tavara saa niin ikään loppua maahantuojalta tai valmistajaltakaan, Järvensivu muistuttaa.
Ruokahävikkiä tulee siis jatkossakin syntymään, vaikka tuottajien kyky ennustaa kysyntää kehittyykin koko ajan.
Lue myös: Havainnekuva paljastaa karun ruokatotuuden Suomesta
Lue myös: Et kai heitä tätä raaka-ainetta roskiin? Kokki Otto Hietamies vinkkaa helpon ja edullisen porkkanalisukkeen
Lähteet: HOK-Elanto, Fiksuruoka