Sokerilla makeutettujen virvoitusjuomien kulutus laskee, jos niiden hintaa nostetaan, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa. Havainto vahvistaa näyttöä sokeriverojen toimivuudesta.
Videolla: Mitä "nappulat" McDonald'sin limumukeissa todellisuudessa merkitsevät?
Tutkimus julkaistiin JAMA Network Open -lehdessä, ja siinä selvitettiin vuonna 2017 Philadelphiassa voimaan tulleen sokeriveron vaikutuksia paikallisissa kaupoissa. Kahden vuoden seurannan aikana tietoja kerättiin 60 kaupasta Philadelphiasta sekä yhtä monesta baltimorelaisesta verrokkikaupasta. Baltimoressa ei ole sokeriveroja.
Analyysin perusteella sokerijuomiin kohdistetut verot nostivat niiden hintoja ja vähensivät sokerilimujen kulutusta 40 prosenttia. Asiakkaiden ostoksien kalorimäärät myös pienenivät, tulokset osoittivat. Muutokset olivat jonkin verran suurempia pienituloisilla asuinalueilla.
Yhdysvaltalaisten havainnot tukevat näyttöä, jonka mukaan sokeriverot voivat ohjata kuluttajien käyttäytymistä ja vähentää paljon sokeria sisältävien tuotteiden käyttöä.
Lue myös: MTV:n makutestissä 8 sokeritonta kolajuomaa: Halpismerkki yllätti – miten kävi Coca-Cola Zeron ja Pepsi Maxin?
Copyright Duodecim 2021. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.