Tilastokeskuksen Tieto&Trendit julkaisu kertoo, millaisia muutoksia suomalaisten ruokaostoksissa on tapahtunut vuosien 1985 ja 2012 välillä.
Tilastokeskuksen mukaan pintansa suomalaisten ruokaostoksissa ovat pitäneet lenkkimakkara, virvoitusjuomat sekä suklaa. Sitä vastoin maksalaatikon suosio on laskenut, ja siipikarjaa käytetään ruoanlaitossa yhä enenevissä määrin.
Kulutustutkimuksessa muutosten mittarina on käytetty tietoa siitä, onko tuotetta ostettu kotiin kahden viikon mittaisella jaksolla, jonka ajalta kulutustutkimukseen osallistuvat taloudet keräävät päivittäistavaroiden ostokuitit ja toimittavat ne Tilastokeskukseen tallennettaviksi.
Lenkkimakkara on suomalaisten kestosuosikki
Suomalaisten kulutustottumuksia tarkastellessa selviää, että klassinen lenkkimakkara, virvoitusjuomat sekä suklaa ovat säilyttäneet paikkansa hyvin ostettuina tuotteina vuosikymmenten ajan.
Lenkkimakkara on ollut vuodesta toiseen liki joka toisen kotitalouden ostoslistalla. Tästä huolimatta lenkkimakkaraa ostettiin vuonna 2012 enää 5,3 kiloa henkilöä kohden. Vuonna 1985 vastaava luku oli lähes 2,5 kiloa enemmän. Vuonna 2012 keski-ikäiset miehet söivät kuitenkin yli 10 kiloa lenkkimakkaraa vuodessa.
Maksalaatikon suosio on laskenut
Einestuotteiden klassikon, maksalaatikon, suosio on vuosien saatossa laskenut. Vuodesta 1985 vuoteen 2012 maksalaatikkoa säännöllisesti syövien talouksien osuus oli nimittäin puolittunut.
Maksalaatikkoa ostettiin vielä vuonna 1998 1,4 kiloa henkilöä kohden vuodessa, mutta vuonna 2012 vastaava luku oli vain 1,1 kiloa vuodessa. Eläkeläisten keskuudessa maksalaatikon suosio on kuitenkin pysynyt tasaisena.
Kana on noussut lenkkimakkaran rinnalle
Siipikarjan suosio on ollut jo vuosia nousussa, ja tämä näkyy myös tilastokeskuksen keräämissä tiedoissa. Kananlihan käyttö on yleistynyt nopeasti ja sitä ostettiin vuonna 2012 peräti yhtä usein kuin lenkkimakkaraa.
Siipikarjaa ostettiin vuonna 2012 peräti enemmän kuin sianlihaa. Vuodesta 1998 vuoteen 2012 siipikarjan ostomäärät ovat miltei kaksinkertaistuneet 4,4 kilosta 8,3 kiloon yhtä henkilöä kohden laskettuina. Yli kymmenen kiloa henkilöä kohden siipikarjan lihaa ostavat alle 25-vuotiaiden taloudet.
Lähde: Tilastokeskus, Tieto&Trendit