Mitä kauppojen hyllyiltä löytyy ensi vuonna? Paisuuko vegebuumi vielä isommaksi? Tuleeko lisää superfoodeja?
Kerroimme aiemmin tämän vuoden isoimmista ruokatrendeistä. Nyt amerikkalainen Whole Foods- ja brittiläinen Waitrose-ruokakauppaketju ovat julkaisseet ennusteet vuoden 2020 ruokahiteistä.
On uutisoitu, että suomalaiset kuluttajat tulevat olemaan ruokaostoksilla entistä valveutuneempia. Ilmastonmuutoksen torjuminen heijastuu entistä enemmän ihmisten ostoskoreissa. Kasvisproteiinin käyttö lihankorvikkeena jatkaa voittokulkuaan, ja muovi vaihdetaan ekologisempaan pakkausmateriaaliin.
Eikä sovi unohtaa sosiaalista mediaa: Instagram jyrää ruokatrendeissä. Tietystä ruoasta voi tulla hetkessä viraalihitti sosiaalisen median avulla.
Vuoden 2020 ennustetut superhitit:
1. "Mixed-up meat" – liha ja kasvisperäinen tuote samassa paketissa
Lihankorvikkeiden suosio kasvaa entisestään. Tänä vuonna kauppoihin saatiin jo aidolta lihalta näyttäviä kasvisperäisiä korvikkeita. The Kitchn -sivuston mukaan ensi vuonna markkinoille tulee tuotteita, joissa on yhdistetään aitoa lihaa sekä kasvisproteiinia.
Tämä ennuste koskee erityisesti hampurilaispihvejä. Olemme aiemmin kertoneet niin Brewdogin, kuin Burger Kingin kohua herättäneistä hampurilaispihveistä. Uutuustuotteiden taustalla on ajatus saada lihansyöjät tottumaan kasviskorvikkeisiin ja samalla lisätä kasvisruoan suosiota.
Lue myös: Mies haastoi Burger Kingin oikeuteen – väittää kohutun hampurilaisen olevan "saastunut"
2. Flexitarismi
Moni on saattanut kuulla sanan flexitarismi. Se tarkoittaa ruokavaliota, jossa syödään pääsääntöisesti kasviksia, mutta joskus myös lihaa. Tämä ruokavalio on ollut vuosien ajan nousussa, mutta nyt sen ennustetaan kasvavan ennätysmäisesti.
Brittiläinen ruokakauppaketju Waitrose julkaisi ennusteraprotin vuodelle 2020, ja sen mukaan jopa joka kolmas britti syö tulevaisuudessa vähemmän lihaa ja kalaa kuin kaksi vuotta sitten. Lisäksi lihan kulutuksen on arvioitu laskevan tulevaisuudessa 32 prosenttia.
3. Erikoiset levitteet
The Kitchn -sivuston mukaan myös levitteiden ja margariinien valikoima laajentuu erikoisuuksilla.
Maapähkinävoi on monelle tuttu herkku paahtoleivän päällä, mutta ensi vuonna sen rinnalle voivat kenties tulla vesimeloninsiemenlevite, kikhernelevite ja macadamia-pähkinälevite.
Käytännössä vuonna 2020 on mahdollista löytää kaikista siemenistä ja pähkinöistä tehty levite leivän päälle!
4. Ja vielä erikoisemmat jauhot
Vaihtoehtoiset jauhot ovat olleet kasvussa viime vuosina. Nyt erityisesti proteiini- ja kuitupitoisia jauhoja tulee entistä enemmän kauppojen hyllyille.
Whole Foodsin raportin mukaan markkinoille tulee muun muassa teffjauhoja, kookosjauhoja tai tiikeripähkinästä valmistettuja jauhoja.
5. Lootuskukan makuinen ruoka
The Washington Postin mukaan lootuksen siemenet ovat olleet jo vuosisatoja osana intialaista ja kiinalaista keittiötä. Ennustetaan, että ensi vuonna lootuksen siemenistä tehdään herkullisia, rapeita pikkupurtavia. Niiden myös markkinoidaan sisältävän paljon antioksidantteja.
Yhdysvalloissa markkinoille tulevissa snackseissa ovat makuina BBQ, cheddarjuusto, voi sekä merisuola. Kenties nämä herkut rantautuvat Suomenkin sipsihyllyille?
6. Ateriapakkaukset kotiovelle
Eat This, Not That! -sivuston mukaan kotiovelle kuljetetut ateriapakkaukset ovat olleet jo pitkään iso trendi Yhdysvalloissa. Pakkauksia voi tilata netistä, ja niissä on valmiit osat ateriaa varten. Se säästää aikaa ja vaivaa. Lisäksi suurin osa ateriapakkauksista sisältää terveellisiä ruokia, joten moni painoaan tarkkaileva käyttää tätä keksintöä hyödykseen.
Suomessakin on jo muutamilta yrityksiltä saatavilla ateriapakkauksia. Ehkä vuonna 2020 yhä useampi suomalainen tilaa puhelinsovelluksella seuraavan viikon ateriat kotiovelle. Miten helppoa ruoanlaitto voikaan olla!
7. ”Seacuterie”
Charcuterie on ranskalainen leikkelelautanen, jossa on eri lihoja ja leikkeleitä. Lisäksi siinä voi olla juustoja, leipää, hedelmiä ja oliiveja. Waitrosen raportin mukaan lihaversion rinnalle on tullut nyt merenelävistä ja kaloista koottu "seacuterie".
Seacuterie on peräisin Australiasta, ja esimerkiksi Lontoon ravintoloissa on mahdollista törmätä niihin. Seacuterie voi sisältää esimerkiksi mustekalasta tehtyä salamia tai miekkakalasta tehtyä kinkkua.
Waitrosen mukaan on mahdollista, että huippukokit innostuvat tästä kokeilusta ja seacuteriesta voisi tulla maailmanlaajuinen trendi.
8. Mysteerimaut
Mysteerimakuja on ollut paljon esimerkiksi Yhdysvalloissa.
Esimerkiksi Oreo-keksimerkki julkaisi tämän vuoden syyskuussa uuden, odotetun mysteerimaun. Ideana on, että jos joku arvaa tasan tarkkaan, miltä salaperäinen Oreo-keksi maistuu, voi hän voittaa jopa 50 tuhatta dollaria.
Moni muu yritys on tehnyt vastaavanlaisia kampanjoita. Muun muassa Pringles yritti samanlaista kilpailua, ja palkintona oli 10 tuhatta dollaria.
9. Nollaprosenttiset "alkoholijuomat"
Niin Whole Foods, kuin Waitrosekin ennustavat nollaprosenttisten "alkoholijuomien" myynnin kasvua.
The New York Times -lehden mukaan selvin päin oleminen ei koske enää vain raskaana olevia tai alaikäisiä, vaan moni täysi-ikäinen valitsee baaritiskillä mocktailin. Lisäksi alkoholittomien viinien, kaljojen, kuohuvien ja siidereiden valikoima laajentuu jatkuvasti.
10. Alkoholipitoiset teet
The Washington Post ennusti alkoholipitoisten teejuomien saapumista kauppoihin. Sen lisäksi, että ensi kesänä saisi terästettyä jääteetä, myös klassikkomakuja on saatavilla. English Breakfast, vihreä tee tai valkoinen tee yhdistetään eri alkoholipohjaisiin juomiin.
Owl’s Brew -yritys tuo ensimmäisten joukossa markkinoille teen olutpohjalla, ja alkoholipitoisuus on 4,6 prosenttia.
Lue lisää: Ranskanperunapula uhkaa Yhdysvalloissa – netissä kauhistellaan: "Tämä on pahin painajaiseni"
Lähteet: Whole Foods, Waitrose, The Kitchn, The Washington Post, Eat This, Not That!