Suomalainen menestysresepti -ohjelman finalistit on valittu – mikä näistä tuotteista on seuraava ruokakauppojen ykköslanseeraus?

MAINOS smr3
S-Market
Julkaistu 09.12.2022 13:33

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: S-MARKET

Suomalaiset saavat pian maistaa vuoden kekseliäimpiä ruokainnovaatioita, sillä nämä uutuustuotteet löytyvät pian S-ryhmän kauppojen hyllyiltä.

Suomalaisessa menestysreseptissä etsitään jo neljättä kertaa kotimaista ruokahittiä. TV-ohjelmassa etsitään suomalaiseen suuhun maistuvia uutuustuotteita S-ryhmän ruokakauppojen hyllyille. Ohjelmaa voi seurata MTV3-kanavalla ja MTV Katsomossa.

Viime vuonna kilpailun voiton vei voittanut ravintoloitsija Marjaana Pohjola Fallero-falafeleillaan. Ensimmäisen sijan ovat aiemmilla kausilla napanneet myös Rostis-piirakat ja Boltsi-pyörykät. Kaikista voittajista tuli lanseerausvuotensa myyntihittejä.

Kilpailun finalistit on nyt valittu. Mikä näistä tuotteista on seuraava S-ryhmän ykköslanseeraus?

Sushike

Näyttää, maistuu ja tuntuu sushilta. On yhtä herkullista, ellei jopa parempaa, mutta puolet kevyempää. Sellainen on espoolaisen Minna-Maria Valtasen kehittämä Sushike.

– Kyse on uudenlaisesta vähäkalorisesta ja vähähiilihydraattisesta sushista, jossa käytetään muuten sushin raaka-aineita, mutta suurin osa riisistä on korvattu kukkakaalista valmistetulla korvikkeella, tiivistää Sushiken kehittäjä Minna-Mari, eli Mimi.

Sushiken kehitystä ajatellen perustettiin uusi yritys, Vaaka Foods. Aiemmin Mimi on luotsannut kymmenen vuoden ajan Juustokakkutehdas -nimistä yritystä, joka valmistanut kakkuja yksityis- ja yritysasiakkaille, sekä valikoitujen kauppojen hyllyille.

Gluteenittomaan leivontaan ja vegaanisiin tuotteisiin perehtyminen ovat antaneet Mimille erinomaisen pohjan uutuustuotteen kehittämiseen. Mimi todellakin tietää, miten Sushiken valkoinen osa saadaan pysymään kasassa ja kukkakaalin maku saadaan neutraaliksi.

– Ei koskaan eikä missään ole tullut vastaan niin täydellistä sushin korviketta, että se maistuisi, tuntuisi ja näyttäisi sushilta. Ja sitä voi myös syödä helposti puikoilla, Mimi summaa.

Kalatassu

Neljän lapsen isä Roy Norro halusi tarjota lapsilleen terveellistä, helppoa ja grillattavaa kalaruokaa. Syntyi Kalatassu, joka maistuu sekä lapsille että aikuisille.

– Halusin helpon, nopean ja monipuolisen kalatuotteen, jonka voi vaikka mökkireissulla heittää grilliin nakkien ja grillimakkaroiden sijasta. Tai paistinpannulle, kun tullaan nälkäisinä tarhasta, Roy kuvailee.

Roy muistaa, miten 1980-luvulla monen perheen suosikiksi nousi vaivaton grillattava grillitassu.

– Ajattelin, että olisi tosi kiva tällainen koko perheen kala, jota ei tarvitse perata ja valmistella. Jokin vähän uudenlainen vaihtoehto perinteisille kalapihveille ja -puikoille, Roy sanoo.

Pitkään keittiömestarina työskennellyt Roy tietää, ettei tuotteen kehittäminen päivittäistavarakauppaan ole sama asia kuin ravintolaruoka. Kalatassussa on kalaa lähes 90 prosenttia. Se tarkoittaa, ettei perinteisiä jatkeaineita, kuten korppujauhoa tai perunaa ole ollenkaan. On vain kalaa, mausteita ja sidosaineet, jotta massaa pystyy teollisesti käsittelemään.

– Tässä yhdistetään suomalaista villikalaa ja kirjolohenkasvatuksen sivuvirtaa. Kun kirjolohi fileoidaan ja siistitään kuluttajaa varten teollisesti, siitä jää yli erilaisia hyviä paloja. Niitä me käytämme. Se on täysin huippulaatuista ja ihmiselle kelpaavaa tavaraa, mutta kun se ei ole fileemuodossa, siitä on tehty jotakin aivan muuta, Roy kertoo.

Villikalaa, kuten särkeä, lahnaa ja haukea on tuotteessa noin puolet sen massasta.

– Kyllä tässä on taustalla se idealistinen ajatus, että haluan suomalaisten syövän suomalaista kalaa. Ja haluan oikeasti tehdä sen eteen töitä tuomalla sen kauppoihin isossa mittakaavassa ja isolla volyymillä, Roy päättää.

Smokehouse-valmisruuat

Uudessa valmisruokatuotteessa yhdistyvät amerikkalainen smokehouse-kulttuuri ja suomalainen savusaunaperinne. Kyse on rasiaan pakattavasta valmisruoka-annoksesta. Ainutlaatuinen resepti varmistaa, että kaikki tuotteet ovat järjettömän hyvänmakuisia, tuhteja ja täyttäviä.

– Nyt mennään maku edellä sataprosenttisesti, kertoo Mattila Bros -nimellä tunnetun yrityksen toimitusjohtaja Tero Sivula.

Tero kertoo ajatuksen valmisruuasta muhineen useamman vuoden. Suunnitelma sai ison buustin, kun vannoutunut BBQ-mies Johannes Nykänen tuli töihin firman tuotekehitykseen.

– Me katsottiin, että kaupan hyllyltä puuttuu kokonaan tällainen kunnon valmisruoka. Johannes on intohimoinen tämän alan osaaja ja tietäjä, Tero hehkuttaa.

Koska Mattila Bros. on lihanjalostaja, lihalla on reseptissä iso rooli. Haaveena on kuitenkin, ettei tuotevalikoima rajoitu vain liharuokiin.

– Meillä on nyt possu- ja kanavarianttia, ja työn alla on myös kasvisvariantti. Kasvisruoka tulee, mikäli onnistumme tekemään siitä yhtä hyvää kuin nämä kaksi muuta.

Yrityksen tuotteita on nähty kisan semifinaalissa kahdesti aiemminkin. Terolla on kokemusta muun muassa sirkkatuotteiden kehittämisestä. Tällä kertaa kuitenkin päästiin finaaliin asti.

– Pitää olla rohkea ja uudistua sekä pitää silmät avoimina, kuvailee ”propellihatuksi” tunnustautuva Tero.

Jemma-hittisäilykkeet

Mari Palin on Vähäsarja Oy:n joukkojen kanssa kehittänyt kaupan hyllylle kolmea uutta hittisäilykettä. Suussa sulavat kansainväliset herkut Pulled Pork BBQ, Butter Chicken ja Vege Gochujang ovat purkissa ja mukana Suomalainen Menestysresepti 2023 -kisan finaalissa.

– Näiden päälle nuoretkin ymmärtävät, sanoo Marin isä Raimo Vähäsarja, säilykkeitä valmistavan Vähäsarja Oy:n perustaja.

Idea kisaan osallistumisesta syntyi, kun Mari viime vuoden marraskuussa virui sängyn pohjalla kovan flunssan kourissa ja katsoi läppäriltä isänsä lempiohjelmaa.

– Keksin, että tuohon me mennään mukaan ja voitetaan koko kisa. Meillä oli työn alla juuri Pulled Pork BBQ ja siitä oli tehty ensimmäiset testiversiot. Kaikki kaverit olivat sanoneet, etteivät ole maistaneet mitään niin hyvää. Tuoteaihioita oli kaksi, ja ajattelin hakea kisaan niillä molemmilla. Mieheni Ville oli kuitenkin sitä mieltä, että jos jollakin, niin Pulled Porkilla pääsemme jatkoon, kertoo Mari ja tunnustaa olevansa todella kilpailuhenkinen.

Aivan uusi hernari

Uudenlaista hernekeittoa kehittävä Nanne Jalman luotsasi NanneNamNam -nimistä kahvilaa vuosina 2014–1017. Nuo vuodet opettivat paljon, sillä kahvilanpitäjä oppi työntekijältään Monalta irakilaista ruuanlaittoa ja maustamista. Vaikka kahvilan tarina päättyi, reseptiikka säilyi.

Reseptien pohjalta kehitettyihin tuotteisiin keskittyvää Happyfood&people Oy -yritystä pyörittävät Nannen rinnalla Tiina-äiti ja Heidi-sisko puolisoineen. Mukana on myös kaksi ystävää, jotka ovat vähemmistöosakkaita.

– Olimme Vegemessuilla esittelemässä raakapakastettua falafel-pötkyläämme. Massaa, josta kuka tahansa pystyy helposti valmistamaan herkullista ruokaa. Messujen jälkeen muun muassa S-ryhmä otti meihin yhteyttä, Nanne kertoo.

Nanne kehitti Monan ja muiden ystäviensä kanssa vegaanisen tuorekeiton, jolla hän osallistui vuoden 2021 Suomalainen Menestysresepti -kisaan. Jatkopaikkaa ei semifinaaleista tullut, mutta tuli jotakin, joka sai lampun myöhemmin syttymään.

Sampo Päällysaho totesi, että tästä keitosta tulee mieleen uudenlainen hernari. Kisasta tippuminen harmitti, ja aloin miettiä, miten saisin keiton eteenpäin. Yhtäkkiä sitten muistin Sampon sanat ja oivalsin, että keittohan sopisi loistavasti säilykepurkkiin! Säilykehyllylle niitä uutuuksia kaivataan, sitähän Sampo oli tarkoittanut, Nanne kertaa.

Innostuneena Nanne otti yhteyttä tunnettuun suomalaiseen ruokatehtaaseen ja kysyi, voisiko purkkiin laittaa muutakin kuin hernekeittoa. Hän itse peukuttaa purkkikeitolle monestakin syystä. Muun muassa siksi, että se vähentää ruokahävikkiä.

– Haluan kokatessani sen tunteen, että valmistan ruoan itse. Haluan lisätä vähän vettä ja kiehauttaa kunnolla. Hernari ei tavallaan ole niin eines, vaikka eines onkin. Aivan kuten raakapakastettu falafel, josta leikataan siivuja ja paistetaan pannulla, Nanne summaa.

Tahinismoothie

Helsinkiläisen Baba Foods Oy:n porukalle ei aiemmin tullut mieleen, millainen menestysresepti smoothiekoneessa pyörii. Nyt heidän ikioma välipalansa, Kaisa Somerpalon kehittämä Tahinismoothie, on mukana Suomalaisen menestysreseptin finaalissa.

Alun perin Baba Foods haki kisaan kahdella eri tuotteella, joista kumpikaan ei ollut smoothie. Kaksi päivää ennen ensimmäistä maistatusta Kaisa muisti välipalareseptin. Hän ymmärsi sen olevan juuri sitä, mitä kaupan hyllyltä puuttuu: proteiinipitoinen, hyvältä maistuva, juotava välipala!

– Kysyin, voimmeko vaihtaa tuotetta, sillä meillä olisi täällä ison volyymin tuote. Sitten meninkin esittelemään smoothien, Kaisa muistelee.

Tahinismoothien pääraaka-aine on tahini, joka valmistetaan murskatuista seesaminsiemenistä. Koska Baba Foods käyttää tahinia hummuksensa raaka-aineena, sitä oli ollut helposti saatavilla välipalanälkään. 

–Tahinismoothiesta saa nopeasti hyvän ja tasapainoisen välipalan. Ateriarytmi pysyy kunnossa ja nälkä loitolla, Kaisa kertoo.

Juoma on ensimmäinen tuote, jonka 26-vuotias Kaisa on valmistanut alusta alkaen.

– Kuidun, proteiinin ja kivennäisaineiden saaminen juomaan on vaikeaa, sillä maku menee helposti pilalle. Herneproteiini tai muut vegeproteiinit eivät toimi juomissa, ja jos taas käytetään heraa, silloin juomassa on usein pelkästään proteiinia, ja hera on eläinperäistä, Kaisa avaa.

– Tuntuu aika hurjalta, että kohta näitä pulloja on oikeasti kaikissa kaupoissa. Tämä on ollut tosi mielenkiintoinen matka. Olen oppinut asioita, joita ei olisi ikinä ajatellut tulevan vastaan työuralla tai ainakaan pitkään aikaan, Kaisa päättää.