Taas uutta valmisruokamarkkinoilla! K-ryhmä tiedottaa yhteistyöstään Michelin-keittiömestari Pekka Terävän kanssa. Valmisruokahyllyihin ilmestyy nyt ensimmäinen kolmen ruokalajin menu.
Videolla: MTV Uutiset Live selvitti viime keväänä suomalaisten valmisruokasuosikit.
Valmisruokahyllyn valikoima on muuttunut merkittävästi viimeisen parin vuoden aikana, ja koronavuosi on vielä entisestään lisännyt erityisesti laadukkaamman valmisruoan kysyntää. Vuonna 2020 valmisruokabisnekseen lähti mukaan muun muassa lentoyhtiö Finnair, joka lanseerasi kauppoihin oman businessluokan ruokiin perustuvan valmisruokasarjansa.
Lue myös: Miltä maistuu 12,90 euron valmisruoka? MTV:n ruokatoimittaja arvioi Finnairin uudet "ravintolatasoiset lentokoneruoat"
Lisäksi valmisruokahyllyihin on ilmestynyt entistä enemmän myös henkilöbrändättyjä tuotteita. Viime vuonna kohistiin muun muassa Huono äiti -valmisruoista ja helmikuussa 2021 kauppoihin ilmestyi Sikke Sumarin oma valmisruokasarja Saarioisten-brändin alla.
Nyt K-ryhmä tiedottaa uudesta tulokkaasta laadukkaiden valmisruokien sarjassa. Keittiömestari ja ravintoloitsija Pekka Terävän uusi OLO Creative Kitchen -valmisruokasarja muodostaa menukokonaisuuden, josta voi valita alkuruoan, pääruoan ja jälkiruoan. Idea uudesta aluevaltauksesta syntyi vuosi sitten ensimmäisten koronarajoitusten astuessa voimaan ja sarja lanseerataan juuri uusien rajoitusten kynnyksellä.
Valmisruoan myynti kasvussa – suomalaiset himoitsevat nyt laadukkaita eineksiä
K-ryhmän mukaan jo useamman vuoden käynnissä ollut valmisruokahyllyn murros on yksi isoimmista muutoksista ruokakaupoissa viime vuosina. Asiakkaat haluavat ostaa yhä valmiimpia ja samalla laadukkaampia vaihtoehtoja. Viimeisten viiden vuoden aikana valmisruoan myynti on kehittynyt vuosittain noin 10 prosenttia. Vuodesta 2017 erityisesti laadukkaampien valmisruokien osuus on tuplaantunut ja kehitys on ollut muuta valmisruokaa vauhdikkaampaa.
Poikkeuksellisen vuoden 2020 aikana laadukkaampien vaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia.
– Korona on tehnyt osansa kehitykseen ja etenkin ravintolatason ruokien kysyntä ruokakaupoissa on loikannut sen ansiosta. Samaan aikaan odotukset valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet, halutaan vaihtelua ja herkullisuutta arkeen tai etätöiden piristykseksi, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen tiedotteessa.
K-ryhmän myyntidata kertoo, että laadukasta valmisruokaa ostivat viime vuonna aiempaa enemmän erityisesti lapsiperheet ja alle 35-vuotiaat pariskunnat. Aikuistalouksia kiinnostavat erityisesti ravintolabrändit. Vaikka Uusimaa ja Varsinais-Suomi korostuvat, laadukkaampien valmisruokien ostaminen kasvaa koko maassa.
Ravintolarajoitukset poikivat idean valmisruokasarjasta
Laadukkaammat valmisruoat sisältävät esimerkiksi vähemmän lisäaineita ja annokset on rakennettu laadukkaammista komponenteista. Usein annokset on myös osin tai kokonaan käsin koottu. Etenkin isoissa kaupungeissa on totuttu syömään ravintoloissa, joten kauppojen tarjoama ravintolavalikoima on monelle tervetullut.
– Ravintola-alalla on takanaan vuosi, joka on muuttanut monta asiaa: tapoja toimia on pitänyt miettiä ihan uudella tavalla, jotta toimeentulo säilyy. Vuosi sitten lockdownin ensimetreillä kauppias Kimmo Sivonen ehdotti yhteistyötä. Vajaan viikon päästä ensimmäisestä puhelusta K-Citymarket Tammistossa myytiin jo Olo-ravintolan annoksia, kertoo ravintoloitsija Pekka Terävä.
– Tästä yhteistyöstä starttasi myös ajatus siitä, että Pekka Terävän tuotteet otettaisiin laajemmin saataville K-ruokakauppoihin ja valmisruokasarjan kehitys alkoi, jatkaa Vuorinen.
Tässä on valmisruokahyllyn ensimmäinen menukokonaisuus
OLO Creative Kitchen -valmisateriat saapuvat K-ruokakauppoihin maaliskuussa. Aterioita voi ostaa yksittäin tai muodostaa niistä ruokalajin menukokonaisuuden. Alkuruoan, pääruoan ja jälkiruoan saa mukaansa kaupasta alle 15 eurolla.
– Annosten suunnittelussa oli tärkeää valita raaka-aineet, jotka kestävät herkullisina. Annoksiin haettiin makua, joka tuntuisi siltä kuin olisi syömässä ravintola OLO:ssa. Testasimme ja kehitimme makuja, rakennetta ja valmistustekniikkaa, kertoo sarjan kehittänyt Terävä.
Sarjaan kuuluu ensivaiheessa kuusi annosta: alkuruoaksi voi valita maa-artisokkakeiton tai juuripersiljakeiton, pääruoaksi lihapullat maustekastikkeessa, vegaanisen kanttarellikauraton tai kirjolohipihvin rapukastikkeessa. Jälkiruokana on puolukkavispipuuro valkosuklaalla höystettynä.Tuotteet valmistaa Mestari Forsman käsityönä Suomessa.
Lue myös: Näin moni suomalainen ostaa häpeilemättä valmisruokaa – pakastepizzoihin tehty muutos tulee monelle yllätyksenä
Lähde: Kesko