Ruoka-alan yritykset kehittelevät nyt kilpaa ratkaisuja suomalaisten etätyöskentelijöiden ruokkimiseen.
Koronaviruspandemia on mullistanut lounasruokailun myös Suomessa. Yhä useampi tekee nyt töitä kotoa käsin, ja tästä kärsivät muun muassa monet henkilöstö- ja lounasravintolat. Siksi ravintolayritykset pohtivatkin nyt uudenlaisia ratkaisuja ruokkiakseen nälkäiset etätyöskentelijät ja pysyäkseen toiminnassa.
"Etätyöpäivän pelastus" -paketti ratkaisuna kotona työskentelyyn
Lounasruokaravintoloistaan tunnettu Sodexo on päättänyt perustaa uuden etätyöpäivän pelastus -palvelun, joka toimii tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla.
Sodexo tarjoaa nyt yrityksille uudenlaista lounassopimusta: sen avulla työntekijät voivat tilata koko viikon etätyölounaat kotiinsa. Paketin sisältö vaihtelee vuoroviikoin, mutta se rakentuu Simply to go -ateriasarjan annoksista.
– Tuotteet valmistetaan Espoossa ammattikeittiöolosuhteissa. Ateriat valmistetaan täysin käsityönä puhtaista ja laadukkaista, pääosin kotimaisista raaka-aineista. Simply to go paitsi liputtaa kotimaisten raaka-aineiden puolesta, myös työllistää ravintola-alan ammattilaisia, kertoo markkinointipäällikkö Pirita Pohjanne Sodexolta.
Tuotteiden tilaaminen tapahtuu Sodexon oman sovelluksen kautta ja ateriat tulevat joko kotiintoimitettuna tai ne voi noutaa ravintolasta tiettyyn kellonaikaan.
Maksu ja ateriaedun lunastaminen tapahtuvat applikaation kautta, samaan tapaan ja hintaan kuin lounaan maksaminen henkilöstöravintolassa.
Ennen jopa 30 000 lounasasiakasta
Ennen koronaa Sodexon ravintoloissa lounasti yli 30 000 suomalaista päivässä. Aiemmin tänä vuonna Sodexo lanseerasi jo Simply to go -ateriasarjan valittuihin supermarketeihin pääkaupunkiseudulla.
– Koronan myötä moni suomalainen aloitti etätyön ja tutkimusten mukaan sitä tullaan suosimaan myös tulevaisuudessa, Pohjanne totesi tammikuussa tuotesarjan lanseerauksen yhteydessä.
Myös tuotepakkausten ekologisuuteen on kiinnitetty huomiota. Pakkaukset on valmistettu kierrätettävästä kartongista sekä biohajoavista luonnonmukaisista materiaaleista, kuten sokeriruo’osta.
Myös muilla lounasyrittäjillä luovia ratkaisuja
Sodexo ei suinkaan ole ainoa ravintolaketju, joka on poikkeusoloissa ryhtynyt toimeen pelastaakseen toimintansa. Helsingin Sanomat kertoi marraskuussa 2020 muun muassa lounasravintolaketju Amican ruokarekasta. Amica-ketjun omistavan Compass Groupin ruokarekka vie lounasravintoloiden ruokia ihmisten koteihin ja erillisiin noutopisteisiin.
Ruokakaupoissa erilaisten valmisruokien myynti on päinvastoin kasvanut korona-aikana, joten monet ravintolat ovat myös ryhtyneet yhteistyöhön kauppaketjujen kanssa. Valmisruokahyllyihin on korona-aikana lanseerattu niin Finnairin valmisruokaa kuin Michelin-tason kokkien luomuksia.
Myös muun muassa Michelin-ravintola Oran keittiömestari Sasu Laukkonen on keksinyt hiteiksi nousseita ruokaratkaisuja koronakurimuksen keskellä. Michelin-ravintola Inari sen sijaan ryhtyi myymään viiden euron kotiruoka-annoksia.