Valmisruoka, jota suomalaiset nyt himoitsevat – kauppoihin pukkaa uutuuksia: "Odotamme siitä kovaa hittiä"

shutterstock_183201461
Shutterstock

Suomalaisia kuluttajia kiinnostavat edelleen laadukkaammat valmisruoat. 

Videolla: Miltä maistuvat viime vuonna markkinoille tulleet Finnairin valmisruoat? Testasimme!

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin alkuvuodesta ruokakaupan trendeistä. K-ruokakauppojen keräämän datan ja tutkimustiedon perusteella suomalaisten kuluttajien keskuudessa on havaittavissa kaksi eri ostostrendiä: hintatietoisuus sekä premium-tuotteisiin satsaaminen. Hintatietoiset kuluttajat shoppailevat ruokansa tarjousten perusteella tai nappaavat ostoskoriinsa esimerkiksi punalaputetun hävikkituotteen.

K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoi keväällä, että erityisesti laadukkaasta valmisruoasta on muodostunut selkeä ruokailmiö.

– Kyseessä on yksi isoimmista muutoksista ruokakaupoissa viime vuosina, Hovi kuvaili K-ryhmän tilaisuudessa.

Perinteiset valmisruoat myyvät, mutta kasvu tapahtuu premium-tuotteissa

Poikkeuksellisen vuoden 2020 aikana laadukkaampien valmisruokavaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia. K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoo, että suosion kasvu jatkuu edelleen. 

– Käytännössä perusvalmisruoat ja perinteiset laatikot myyvät edelleen ja ne ovat merkittävä osuus valmisruoan myynnistä. Kasvu kategoriaan tulee kuitenkin muualta ja niissä luvuissa korostuvat laadukkaammat valmisruoka-ateriat. Vuorinen kertoo nyt MTV:lle.

Korona-aikana moni on työskennellyt kotona, joten myös lounasruokaa on ostettu kotiin ruokakaupoista. Nyt nopeiden välipalojen, kuten smoothieiden ja välipalojen myynti on kuitenkin taas lähtenyt kasvuun, mikä viittaa siihen, että toimistoille palataan pikku hiljaa. 

Koronan ja sen tuomien rajoituksien myötä moni kauppa alkoi kehitellä erilaisia premium-valmisruokia esimerkiksi yhdessä tunnettujen ruokakasvojen ja huippukokkien kanssa. Tästä esimerkkinä ovat muun muassa Saarioisten valmisruoat Sikke Sumarin tai K-ryhmän yhteistyöprojekti Michelin-keittiömestari Pekka Terävän kanssa. 

Uutuuksia pukkaa! Valmisruokahyllyyn hitiksi povattua "Suomi-lasagnea"

Yhteistyöprojektit valmisruokien osalta eivät kuitenkaan jääneet vain korona-ajan ilmiöksi.

– Tuoteryhmä jatkaa edelleen kasvuaan. Kun katsotaan myyntidataa, niin asiakaskunnan nähdään laajenevan. Näkyy myös uusintaostoksia, eli tuotetta ostetaan uudelleen sen ensimmäisen kokeilun jälkeenkin. Tätä erityisesti seuraamme.

K-ryhmä jatkaa edelleen yhteistyötä muun muassa keittiömestari Pekka Terävän kanssa ja tuo kauppoihin nyt uusia makuvariaatioita Olo-valmisruokasarjaan.

– Poistamme myynnistä niitä, jotka eivät ole myynnillisesti olleet niin merkittäviä ja tuomme uusia vaihtoehtoja. Myyntiin tulee esimerkiksi "Suomi-lasagne". Odotamme siitä kovaa hittiä.

Kyseessä on Olo-ravintolan reseptillä valmistettua tomaattista jauhelihakastiketta ja perunaa lasagnen tapaan kirsikkatomaateilla. Tuotesarjaan tulee myyntiin myös kukkakaalikeittoa sekä omenajälkiruokaa.

S-ryhmällä selkeä valmisruokahitti

Mikä muu ruokakaupoissa sitten tällä hetkellä myy erityisen hyvin? Vuorisen mukaan trendaavia tuotteita ovat edelleen esimerkiksi kaurapohjaiset tuotteet sekä paistopisteen antimet. Valmisruokakategoriassa kasvua näkyy myös kasvipohjaisilla tuotteilla.

Kerroimme aiemmin, että S-ryhmällä vuoden tuotehiteiksi ovat tänäkin vuonna nousemassa Suomalainen menestysresepti -kilpailun finalistituotteet. 

S-ryhmästä arveltiin elokuussa, että kisan voittaneet kotimaiset Fallero-falafelit voivat nousta vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi edeltävien voittajien tapaan. Kauppaketjun mukaan myynti oli heti ilmiömäistä.

– Kaikkien kuuden Suomalainen menestysresepti -kilpailusta tutun tuotteen yhteinen viikkomyynti on nousemassa miljoonaluokkaan jo nyt, S-ryhmästä kerrottiin elokuussa.


Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat