Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Oda lopettamassa ruoan verkkokauppansa Suomessa: "Erittäin surullinen päivä"

5:03imgKATSO MYÖS VIDEO: Suomalaiset haluavat kantaa ostoskassit kotiin itse – ruoan verkkokaupasta on vaikea saada kannattavaa.
Julkaistu 31.05.2023 12:21

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Norjalainen verkkoruokakauppa Oda tiedottaa suunnittelevansa nykyisen, kuluttajille suunnatun ruoan verkkokauppansa sulkemista Suomessa.

Vuonna 2022 Suomeen rantautunut ruoan verkkokauppa Oda aikoo lopettaa verkkokauppatoimintansa Suomessa. Yhtiö kertoo tiedotteessaan kartoittavansa mahdollisuuksia jatkaa Suomessa tarjoten logistiikkaa palveluna muille kaupan alan toimijoille.

Suunnitelmistaan johtuen Oda aloittaa Suomessa henkilöstönsä kanssa muutosneuvottelut yrityksen tulevaisuudesta Suomessa. 

– Oda onnistui nostamaan ruoan verkkokaupan ja kotiinkuljetuksen tasoa Suomessa. Valitettavasti maailma ympärillämme muuttui ja Oda joutuu nyt suunnittelemaan uutta suuntaa sen mukaisesti, sanoo Odan toimitusjohtaja Karl Munthe-Kaas tiedotteessa.

Lue myös: Liikenteessä koheltaneet ruokarobotit tekevät paluun

"Erittäin surullinen päivä"

odaOdan Suomen-toimitusjohtaja Tobias Niemi on ylpeä tiimin saavutuksista Suomessa, mutta harmissaan lopputuloksesta.Oda

Odan Suomen-toimitusjohtaja Tobias Niemi  kertoo olevansa ylpeä siitä, mitä tiimi Suomessa sai aikaiseksi lyhyessä ajassa. 

– Edes tämä hieno suoritus ei ollut tarpeeksi, kun pääomamarkkinat vaativat nopeampaa tietä kannattavuuteen. Tämä on erittäin surullinen päivä Odan Suomen tiimille sekä varmasti myös Odan asiakkaille, jotka tottuivat helpottamaan arkeaan meidän avulla, Niemi toteaa tiedotteessa.

Odan mukaan Suomen henkilöstön muutosneuvottelut koskevat kaikkia 165 työntekijää. Neuvotteluiden päätyttyä saatetaan ryhtyä toimiin, kuten lomautuksiin ja irtisanomisiin. 

Norjassa iso markkinaosuus

Vuonna 2013 Norjassa perustetun Odan ideana on ollut tehdä ruoan verkkokaupasta maailman tehokkain. Oda on perustanut toimintamallinsa pohjoismaiselle työkulttuurille ja vastuullisuudelle sekä tehokkaaseen automaatioon ja datan hyödyntämiseen.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin vuonna 2021, että Oda on saavuttanut kotimaassaan Norjassa yli 70 prosentin markkinaosuuden. Suomessa tässä ei kuitenkaan onnistuttu.

Lue myös: Norjalainen hittikauppa rantautuu yllättäen Suomeen: "Edellisen kerran tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten"

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka