Australialainen olutfirma on joutunut syytösten kohteeksi mainoskampanjansa vuoksi. Ihmisten viha ei suinkaan ole kohdistunut itse tuotteeseen, vaan ihmiset syyttävät nyt yritystä syrjinnästä.
Katso videolta oluen mielenkiintoinen matka tehtaalta suomalaisten jääkaappeihin.
Australialaispanimo Carlton & United Breweries julkaisi viime kuussa uuden Ale-oluensa mainoskampanjan voimin. Unexpected Ginger- mainoskampanjan mukaan punaisen hiusten geeni leijuu oluessa samaan tapaan, kuin se leijuu ympäri ihmisen DNA:ta.
Mainoksessa kuluttajia pyydetään lopettamaan punatukkaisuus geenin levittäminen etsimällä pullojen joukosta se yksilö, jonka etiketti on varustettu erityisellä ”ginger gene” -merkinnällä.
Tämä ronskilla australialaishuumorilla siivitetty mainos ei uponnut aivan kaikkiin, vaan pian sosiaalisessa mediassa alettiin kohista mainoskampanjan syrjivästä sanomasta.
Viranomaiskantelut johtivat tositoimiin
Mainoksen alkuperäisenä tarkoituksena ei suinkaan ollut haukkua punapäitä, vaan kehottaa ihmisiä etsimään rajoitettua pulloerää, joiden löytäjille on luvassa 500 dollarin palkinto.
Vaikka mainoksen oli tarkoitus mainostaa kilpailua huumorimielessä, pian julkaisun jälkeen viranomaisille alkoi sataa valituksia mainoksen loukkaavuudesta.
Panimo on vatsannut saamiinsa syytöksiin selventämällä, että kyseessä on kilpailu ja yrityksen keino luoda assosinaatiota juuri lanseeratun oluen ja hiusvärin välille humoristisella tavalla.
Viranomaiset eivät kuitenkaan hyväksyneet selitystä, vaan totesivat mainoksen rasistiseksi ja näin ollen poistettavaksi.
Lähde: Independent